tisdag 5 mars 2019

Är Vranjes mannen?

Handboll igen, om ni ursäktar. Ser fram emot kvällens tv-sända möte Ystads IF-IFK Kristianstad. Inte minst är jag nyfiken på nye Kristianstadtränaren Ljubomir Vranjes. Kan han fullt ut axla Ola Lindgrens mantel? Är han lika taktiskt slipad? Lika distinkt i timeout-direktiven? Dumma frågor? Kanske det, men jag har mina tvivel. Vranjes kommer närmast från två avskedanden i Ungern. Ett som klubblagstränare, ett som förbundskapten. Svårt att skoja bort som "olycksfall i arbetet". På pluskontot har Vranjes förstås en Champions league-titel med Flensburg för några år sen. Det skojar man heller inte bort, låt vara att ett så stjärnspäckat lag kanske klarat sig bra även med Moster Greta som tränare. Hursomhelst. Sin ikonstatus har han inte blivit av med, Ljubomir Vranjes. Den grundlades redan under de aktiva åren, då "världens minste handbollslirare" (166 cm) också var en av världens allra bästa. Och Kristianstad har definitivt skaffat sig en tränare med stil: yviga missnöjesyttringar mot domare var vanligt förekommande under Lindgreneran, dylikt tror jag är under Vranjes värdighet. Huruvida detta är bra eller dåligt för laget återstår att se, endast resultaten räknas. Just ikväll blir det nog däng. YIF behöver poängen bättre och Kristianstad är bestämt något givmildare än förr. Om min känsla stämmer. Vilket den gör - ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar