tisdag 21 maj 2024

Blandat, bytt och borttappat

Häcken-MFF 2-2. En vunnen poäng för MFF - eller två tappade? Stark lutning åt det senare. Leder man med 2-0 bör segern kunna säkras, givet då att MFF är det topplag man vill vara. Och med all respekt för Häcken, i goda stunder kanske skarpast möjliga motstånd i allsvenskan. Igår dock hjälpt av övermodiga MFF-byten. Pena, Makolli, Nanasi; pö om pö försvann de tre bästa (i mina ögon), bredden skulle demonstreras. Det sket sig hårt: Rydströms rockader gjorde MFF till ett sämre lag - och Häcken till ett bättre.

*. *. *

En av inhopparna var Martin Olsson. Tog Makolli’s plats som högerback. 19-åring ut, 36-åring in. Okej, ålder i sig kan vi lämna därhän. Men Olsson högerback? Nån mer vänsterfotad får man leta efter. Ett besynnerligt byte, särskilt som Makolli varit utmärkt i matchen. Modig, fräck, företagsam, ibland förvisso på gränsen till det farliga. Än en gång: i mina ögon. Rydström är tränare, ser kanske vad ingen annan ser. I det här fallet hade han ”otur”. Just Martin Olsson orsakade den straff som ledde till Häckens kvitteringsmål på stopptid. Förstärkte säkert sin hackkycklingsstatus i vissa kretsar, usch.

*. *. *

Anders Christiansen kom också in. Beundransvärt att han kämpat sig tillbaka - om än inte till den nivå han höll innan de karriärhotande hjärtproblemen. Naturligt nog; A C tappade i princip ett helt år, har fyllt 33 under tiden, blivit veteran. Svårt att återerövra gammal glans, sjyst av Rydström och MFF att ge honom chansen. Igår ersatte han Pena. Stora skor att fylla. A C hade gjort det förr utan problem. Inte nu. Eller vågar man säga inte ännu? Ett MFF-dilemma under uppsegling anas: Pena kan försvinna i sommar, då behövs Christiansen som han en gång var. From förhoppning eller fullt möjligt? Öppen fråga.

*. *. *

Det närmaste dygnet tänker jag unna mig lite egentid till havs. Kryssa Ystad-Swinoujcie. Äta gott, dricka godare. Koppla av, reflektera över livet. Behöver det ibland, känner jag. Göteborg-Mjällby? Kan jag möjligen se i min iPhone, i väntan på färjeavgång. Men annars får det va’ till jag kommer hem. Eftersändning är bättre än ingen sändning alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar