måndag 8 januari 2024

Tankar inför stundande handbollsfest

Om ett par dagar börjar herrarnas Europamästerskap i handboll. Sverige är titelförsvarare - och nämns bland favoriterna även den här gången. Konkurrensen är den gamla vanliga, dvs knivskarp. I EM finns inga blåbär som i VM, alla kvalificerade nationer håller anständig klass. Nu som förr utmanas Sverige framförallt av Frankrike och Danmark. Spanien kan aldrig räknas bort, inte Norge heller. Värdnationen Tyskland är en ”luring”, något av Balkanländerna - främst Kroatien - bör nog också tas i beaktande. Med det sagt några kritiska funderingar om Sveriges förövningar.

*. *. *

1. Japan som motståndare i genrepet. Två skojmatcher inför betalande publik. 42-30 i den ena, 43-23 i den andra. Skotträning mot öppen bur, Japan hade möjligen tio målvaktsräddningar. På båda matcherna tillsammans. Roligt var det säkert - men nyttigt inför EM? Tvivlar. Ett dubbelmöte med ett svenskt ligalandslag hade varit intressantare. Mindre uppvisning, mer tävling. Föreställer jag mig. Svårare att sälja ut förstås, folk springer ju knappast benen av sig för att se Sverige slå Sverige. Lättare att locka med ”asiatiska mästarna”, jag fattar. Fast helst inte. Träning är träning, match ska vara match.

*. *. *

2. Andreas Nilssons comeback. Lika lite som jag förstod petningen, lika lite förstår jag återkomsten. Varför? Fyra långa år har gått, ”Styckets” bästa tid är inte nu. Det gör ont att se min gamle favorit släpas i smutsen som något slags tredjealternativ på m6-positionen. Komma in liksom på nåder när en match upphört att vara match - som i genrepen. Marginaliserad. Den rollen hade passat så mycket bättre för någon yngre förmåga. En Felix Möller i Sävehof, en Ludvig Jurmala Åström i Kristianstad. Stycket har ingenting att se och lära, dom har. Och kanske jag...alla andra verkar ju bekväma med saken.

*. *. *

3. Magnus Grahn eller Claes Hellgren som expertkommentator i tv? Hugget som stucket. Båda smörar för sina vänner i och runt handbollslandslaget, båda har lagt den kritiska analysen i klisterburken. Grahn i SVT var imponerad av genrepet mot Japan, superlativen haglade i snabbare takt än de svenska målen. Från EM blir det Viasat och TV6 som sänder - och då tar Hellgren över. Ny röst, samma smör. Nästan så jag saknar en Bojan Djordjic. Men annars gillar jag handboll. Till och med Solberg, förbundskaptenen, börjar jag gilla så smått. Minus turerna kring Stycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar