onsdag 24 januari 2024

En förlust med rumpan bar...

Semifinalparen i handbolls-EM var klara redan före gårdagens matcher. Sverige-Frankrike i den ena, Danmark-Tyskland i den andra. Då kan man välja mellan två olika sätt att förlora en betydelselös avslutningsmatch i mellanrundan. 1. Med flaggan i topp. 2. Med brallorna nere. Sverige valde det senare. 23-33 mot Norge efter en hjärtskärande usel insats. Inte bara av laget, förbundskaptenen Glenn Solberg förtjänar också en släng av sleven. Det är han som ansvarar för coachingen - och det snällaste ord jag kan komma på för den är rörig. Det näst snällaste obegriplig.

*. *. *

Vilken var spelidén? Niometersuppställningen? Försvarsstrategin? Var fanns inställningen? Stoltheten?Kvarlämnad i omklädningsrummet? Detta var inte det Sverige som vid sunda vätskor kan så mycket handboll, som vill så mycket kamp. Och som alltid brukar sälja sig dyrt. Detta var ett billigt offer för ett skärpt och anständigt Norge. Trist att se. Bara för att man har råd att förlora behöver man inte falla igenom fullständigt. Solberg svek f ö - återigen - marginalspelarna, de som hållits kort under hela turneringen. Visst fick de speltid men hipp som happ och tydligt begränsad. Inbjudna liksom med armbågen. I stort var det ett ordinarie Sverige som tog stryk med tio bollar, endast Carlsbogård bland utespelarna vilades helt.

*. *. *

Andreas Nilsson gjorde tre mål på fyra chanser. Han kunde gjort tio på tio - utan att det hade imponerat på förbundskaptenen. Bergendahl och Darj, halleluja. 

*. *. *

Till och med Claes Hellgren, oraklet i tv, var kritisk till Sveriges insats. Då har det gått långt. Men därmed slutsågat. Glömt, förlåtet. Fokus på vad som komma skall. 

*. *. *

Kan Sverige hota Frankrike i semifinalen? Jag tror ändå det. Varje match är ny, handbollen oförutsägbar. Minus gårdagens pinsamhet har Sverige gjort en övertygande turnering. Kapaciteten finns där, guldet från förra EM som bevis. Grundtipset blir dock franskt; jag har svårt att se hur ett så skickligt lag ska kunna besegras. Av någon. Min bräckliga tro, mitt vaga hopp, bygger på att det möjligen kan bli en målvaktsmatch. Att Palicka - alternativt Thulin - har dagen. Att Frankrikes - ofta underskattade - burväktare inte har det. Då kanske, kanske. Annars uttåg tillsammans med Danmark. Ja, jag har plötsligt fått för mig att Tyskland knäcker dansken. På fredag får vi se om jag vaknar med filten i örat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar