måndag 11 september 2023

Dagens datum...

11 september 2001. Terrorattentatet mot tvillingtornen - World Trade Center - i NewYork. Kapade flygplan som kraschar rätt in i och igenom den 500 meter höga byggnaden. Närmare 3000 dödsoffer, en värld i chock. Jag jobbade den dan, minns allt som igår. Skriken som övergick i sorl som övergick i tystnad. Katastrofen kvävde orden. Mitt i detta redaktionell kraftsamling, journalistiskt arbete. Som jag beundrade de kollegor som kunde skriva om det ofattbara. Sida upp och sida ner. Nyhetsförmedling, analyser, knivskarpa krönikor. Möjligen gjorde vi en särskild bilaga, just det har jag glömt. Arbetsdagen som sådan förföljer mig, händelsen var i alla delar extraordinär.

*. *. *

11 september 2003. Tidigt på morgonen offentliggörs tragedin. Anna Lindh, Sveriges dåvarande utrikesminister, har avlidit efter den knivattack hon utsattes för på NK i Stockholm dagen före. Chock igen. Landssorg som inte behövde utlysas, den utlyste sig själv. Anna Lindh. Inrikespolitikens enda stjärna. Affischnamnet i Socialdemokraternas EMU-kampanj. Göran Perssons tilltänkta efterträdare som partiledare och statsminister. Tvåbarnsmamma med livet och karriären framför sig. Offer för besinningslöst våld. Det gick inte att ta in - inte utan tårar av förtvivlan. Starkast i mitt minne: Göran Perssons presskonferens där han tyngd av sorg tvingas meddela beskedet.

*. *. *

11 september 2023. Just idag skulle min storebror fyllt 80. Skulle. Ödet lät honom bli 67. En händelse som inte berörde världen - men familjen desto mer. Han var en speciell man, bror min. Lärare. Liberal. Livsnjutare. Fotbollsdomare. Handbollsfunktionär. Ensamvarg. Hälsan själv: 36 år på samma gymnasieskola, icke en frånvarodag. Vi var bröder livet igenom, han och jag, men aldrig lika mycket som på slutet. Blodsbandens sätt att verka. Någon gång vet jag att storebrorsan kommenterade sitt födelsedatum som ”spöklikt” - och då inte bara pga ovanstående exempel. Beläst som han var la han gärna till militärkuppen i Chile. Som ägde rum - just det, 11 september 1973.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar