lördag 24 juni 2023

Glädje och sorg i Croatia’s korg

Jag var och tittade på Croatia i torsdags kväll. Mitt gamla favoritlag i Malmös småklubbsfotboll har gått som tåget denna vårsäsong. Eller som tågen gick förr, bör man väl säga. Raka spåret, helt felfritt. I Croatia’s fall tolv matcher, idel vinster. 49-5 i målskillnad, överlägsen serieledning i femman. Tolfte segern var alltså den jag såg. Palestina/Liria stod för motståndet och det blev rätt hårdnackat. Croatia hade 2-0 med sig från första halvlek, spelade på klockan i andra (såg det ut som). Kvarten kvar kom ett reduceringsmål och plötsligt var det match. Men Croatia höll undan, 2-1 stod sig.

*. *. *

Det är alltid lika spännande att återknyta bekantskapen med Croatia. Staketexpertisen är ungefär samma, år efter år. Laget däremot. Hög omsättning, ständigt nya ansikten. Prestationer som pendlar - utan att komma i närheten av ”good old days”. Tänker på åren runt eller strax före 1990. Det var då jag började följa Croatia. Och föll platt för profiler som Pajen, Michele, Goran, Putte, Nikola Corak...ja, det frestar på att räkna upp många fler. Den generationen av spelare lyfte Croatia till höjder ingen kunnat ana. Division 2, närmre bestämt. Då tredje nivån i seriesystemet. Och med HIF som ett av de konkurrerande lagen.

*. *. *

Minnena kom för mig i torsdags. Jag fick veta att Goran gått ur tiden. Goran Voloder. Min specielle favorit bland alla Croatialegendarer. Goran hade allt som fotbollsspelare - allt utom förmågan att bruka allvar av sin talang. Han provade någon säsong i IFK Malmö (då bättre än nu) men förblev liksom ett med Croatia. Gick på match då och då under senare år, mottogs som en kung. Senast i fjol träffade jag honom på Kroksbäcks IP. Vi tog en fika, snackade om epoken som en gång var. Trevligt, för min del smått rörande. Goran kunde mycket mer än han ville. I fotboll som i livet. Vid 57 tog det slut, beskedet gjorde ont.

*. *. *

I dagens Croatia finns ingen som Goran Voloder. Ingen med den förmågan att styra spelet, ingen med den tekniska briljansen. Däremot finns en skyttekung som axlat Pajens mantel. Marko Spajic heter han. Killen har gjort mål i varenda match. Exakt hur många vet jag inte, kanske uppemot 20 av de 49. Och visst imponerar lagets segersvit. Tolv raka tror jag inte ens Goran och grabbarna mäktade med när det begav sig. Nu väntar ett sommaruppehåll och därefter återstår blott åtta matcher. Man vet aldrig hundra procent med Croatia men det är svårt att se hur säsongen skulle kunna sluta med något annat än serieseger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar