söndag 11 juni 2023

Comeback i Paradiset

Jag trodde jag var färdig med Småland. Med fisket. Med skog och sjö och sagolik stillhet. Inte riktigt. I helgen blev det en liten comeback. Samma plats som förr: Iremåla i Tingsryds norra utkant. Samma stuga: rödmålad, rymlig som en herrgård, 1800-talskaraktär i väggar och vrår. Och samma fiskevatten: Hyllen, en hyfsat stor insjö i det mindre beståndet. Dottern och svärsonen var med. Utan dem hade det aldrig hänt - med dem blev det omöjliga möjligt. Tack från djupet av mitt hjärta.

*. *. *

Det är nåt med livet häruppe i Tingsrydskrokarna jag verkligen älskar - och därför saknat de senaste fem åren. Jag tror det har med tid att göra. I Smålands skogstrakter står den liksom still. I storstadsdjungeln löper den amok. I Iremåla gal tuppen från en gård ett stycke bort. I Malmö gal sirener från diverse utryckningsfordon. Det är som stiltje mot storm, som frid mot strid. Finge jag leva om mitt liv hade jag nog gjort precis tvärt om: bosatt mig i Iremåla, åkt till Malmö då och då. För kontrastens skull.

*. *. *

Viss förnyelse möttes jag ändå av nere vid sjön. Det gamla förrådet för fiskeprylar och ”diverse” fem meter från strandkanten hade byggts om till bastu. Så läckert! Väl ute med båt - förlåt, eka - upptäckte jag ett par nybyggda sommarresidens i omgivningarna. Avundsvärt lyxigt alltså; hus i högläge på frilagd tomt, utsikt över sjön, egen strand och egen brygga. Så skulle man bott, suck. I ett av de äldre husen utmed sjön residerar numera en gammal MFF-stjärna, i trakten dock väl så känd som gäddfiskare av rang.

*  *  *

Fisket? Inte det bästa jag upplevt, långtifrån. Mest smått. Ett par abborrar gränsfall till grillning - men vi beslöt gemensamt att ge dem nåd. Prio 1 den här gången var att bara njuta över själva gästspelet. Ro en eka på solglittrande vatten, sitta bakom flötet och filosofera. Återuppleva en känsla jag nästan glömt. Det lyckades fullt ut. Bäst av allt: dottern och svärsonen blev lika betagna som jag, de spekulerar redan i nästa tripp. Med eller utan mig, förmodligen med. Någon måste ju sätta på mask och kroka av fisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar