tisdag 21 februari 2023

Morgonstund har mystik i mund...

Synd att man inte är ornitolog. Om så vore hade jag säkert kunnat artbestämma den rackare som förgyller - alternativt förpestar - mornarna här ute på Elinegård. Att det rör det sig om fågel är jag säker på - men inte nåt smått, inte heller nån fet mås. Kvitter och skrin känner jag igen. Från den här skummisen kommer helt andra läten. Bräkande liksom. Tre stötar i taget med minutintervaller emellan. Aktningsvärd decibelstyrka, kan jag säga. Beundransvärd punktlighet också: 05.30 till 06.30 varje morgon. Avslut så fort det ljusnar. Ingen har sett den, alla har hört den.

*. *. *

Onödigt morgonpigg brukar jag gå ut en stund redan vid 6-snåret. Smälta frukost, ta ett bloss. Fantisera kring ljudet som möter mig. Spana, försöka lokalisera. Hittills förgäves. Mörkret är på skummisens sida. Kanske sitter han i något av kastanjeträden en bit bort. Gömd i begynnande grönska. Kanske föredrar han ett hustak, sådana finns här hur många som helst. Han förresten. Kanske är det en hon, damer generellt kan vara nog så högljudda (har jag hört). Hursomhelst har Mystiska Morgonkonserten blivit en snackis i området. Delat folk i två läger, låt vara att majoriteten verkar lika road och fascinerad som jag. Dessutom lika okunnig...den enda gissning jag snappat upp är ”stor jävla sjöfågel”. Föga ornitologiskt.

*. *. *

Så sent som i morse stötte jag på en herre från motståndarlaget. Han råkade komma ut mitt i ett trippelvrål och undslapp sig kommentaren ”jaså han är igång igen det aset”. Taskigt sagt. Jag är på fågelns sida. Finns det några as i sammanhanget är det snarare vi människor. Vi som så att säga tagit Elinegård från fåglar och andra djur - utan att fråga om lov. En gång - tills ganska nyligen faktiskt - var detta Guds fria natur. Här och nu huskroppar, färdiga eller i byggstadiet. En stadigt växande stadsdel i ett stadigt växande Malmö. Först 2030 beräknas allt vara klart & kompakt. Svag som jag är för långsökta förklaringsmodeller tänker jag att vår morgonfågel kanske gråter i protest. Men varför bara en timme?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar