lördag 11 februari 2023

IFK:s skräll, HFK:s karamell

Karlskronas dag i handbollsallsvenskan. Seger för HFK, seger för IFK. Sistnämnda en ren sensation. ”Mitt” IFK mötte ju Amo, dittills obesegrad serieledare. Jag följde matchen online och fick uppleva en veritabel rysare. Mönstret var återkommande: Amo i ledning, som mest med tre bollar, IFK segade sig ikapp. Och slutligen förbi till 29-28 i slutminuten, målet av Axel Sköld. Som det gladde mig att just han fick avgöra.

*. *. *

Ystadkillen Sköld är högersexa i IFK:s lagbygge. Tämligen anonym, sällan den som utmärker sig. Vissa skulle nog säga ett svagt kort. Inte idag, va? Sköld visade att han kan, bara han får chansen. Fyra mål totalt, inklusive det som alltså raderade ut Amo’s förlustnolla. Efter det målet drabbades f ö IFK av två utvisningar i snabb följd - utan att släppa till en kvittering. Starkt, förbluffande starkt. Två man måste nämnas, jämte Axel Sköld. Målvakten Flamur Gerbeshi, mittnian Daniel Steen. Båda med långt förflutet i  Amo, båda dock ratade inför den här säsongen. Kalla det hämnd, kalla det revansch...jag konstaterar bara att Steen gjorde tio mål i dagens match. Och Gerbeshi två i tom bur, förutom ett antal räddningar.

*  *  *

Samtidigt med IFK-skrällen vann HFK sin bortamatch mot Rimbo med ”basketsiffrorna” 44-36. Vilket betyder att allsvenskan liksom pånyttföddes vad gäller spänning. HFK har plötsligt återfått kontakten med Amo, serien är inte körd. Fem omgångar återstår, sex i vissa fall. Går HFK rent kan Amo möjligen kosta på sig ytterligare en förlust, inte mer än så om jag minns tabelläget rätt. Smålänningarna får fortsatt gälla som favorit, men nu under viss press. Hoppas HFK sänder en tacksamhetens tanke till ”lillebror” IFK, så mycket vett & etikett bör det väl finnas Karlskronarivaler emellan. För egen del gjorde jag precis en säkerhetskoll av matchprotokollet. Jo min själ, 29-28. IFK slog verkligen oslagbara Amo. Stort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar