torsdag 15 december 2022

Tungviktsmöte om VM-guldet

Skrällarnas fotbolls-VM slutar trots allt med ett tungviktsmöte i finalen. Frankrike vs Argentina. Semifinalerna blev, i skenet av mycket annat som hänt under turneringens gång, tämligen odramatiska. Frankrike 2-0 mot Marocko, Argentina 3-0 mot Kroatien. Odiskutabla resultat, möjligen lite missvisande siffror.

*. *. *

Marocko pressade faktiskt Frankrike, hade bud på kvittering innan det avgörande 0-2-målet sent i andra halvlek. Ett stort VM av outsidern från Nordafrika. Kroatien hade viss otur mot Argentina. Fick en straff på halsen när den egna målvakten blev påsprungen. 0-1 där, snabbt följt av några märkliga hopslag-på-hopslag-studsar som ledde till 0-2. Brutalt missflyt förstås. Men Argentina hade säkert vunnit ändå. På bättre kvalitet i anfallsspelet - och på the one & only Messi.

*. *. *

Frankrike står nu inför möjligheten att ta sitt andra raka VM-guld. Gärna för mig. Jag gillar fransosernas sätt att spela fotboll. Blandningen av mjuk elegans och hårt jobb. Ytterligheterna i lagbygget: unge virtuosen Mbappe, gamle murbräckan Giroud. Finskuret och grovkornigt i samma paket. I bronsmatchen håller jag på Kroatien. För att jag alltid håller på Kroatien. Tvivlar dock på att det hjälper den här gången. Nånting säger mig att Marocko brinner mer för en medalj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar