tisdag 25 januari 2022

Ett smärre handbollsmirakel

Sverige-Norge 24-23. ”Den målvakt som har sin dag gör ofta hela skillnaden”. Ja, förlåt om jag inleder med att citera mig själv från gårdagens inlägg om EM-handbollen. Men pickar man ett korn måste man få lov att kackla lite - det händer ju inte varje dag. Dock trodde jag inte för ett ögonblick att målvaktshjälten skulle heta Peter Johannesson. Killen är närmast rookie i sammanhanget, snarare trea än tvåa i den svenska EM-truppens målvaktshierarki. Nu var ettan Palicka borta pga covidspöket och Thulin som startade fick inte riktigt till det. Delvis därför de hopplösa paussiffrorna 9-14. Det var då Johannesson kom in. Och resten är historia, höll jag på att säga.

*. *. *

Peter Johannesson gjorde en sensationell andra halvlek - men nej, självfallet var han inte ensam bakom mirakelvändningen. En ung påg från Kristianstadtrakten steg också fram i ljuset. Valter Chrintz, inringd reserv (som borde varit med från början, min åsikt). Det var han som gjorde segermålet. Från straffkastlinjen med tio skälvande sekunder kvar. Enda gången Sverige ledde matchen. Och det där var inte allt Chrintz bidrog med; räknade jag rätt gjorde han ytterligare fem mål, flertalet under upphämtningsfasen. Såg att han grät efter slutsignalen. Av lycka eller av chock, hursomhelst fint att se hur tuffa handbollsspelare också kan vara känsliga människor.

*. *. *

Det allra bästa spar jag till sist. Jim Gottfridsson. Som vanligt. Skarpaste handbollshjärnan på moder jord, möjligen i världen (en viss dansk utmanar). Gottfridsson bär landslaget. Dirigerar, coachar, spelar fram, gör egna mål. Ger aldrig, aldrig upp, tillåter ingen annan att göra det heller. Oöm till tusen är han dessutom. Tvekar inte att ”stoppa in näsan” för att ta en smäll eller tre. ”Gotte” reser sig alltid, även när han borde varit knockad. En man att älska. Och nu är han - och Sverige - alltså i semifinal i tidernas sjukaste handbollsmästerskap. Det kan bli mot Danmark, det kan bli mot Frankrike. Tror jag. Just nu spelar det ingen roll, den här kvällen är blågul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar