lördag 13 november 2021

Om het tränarfråga - och sval frågesport

Stian Tönnesen är inne på sin sjätte och sista säsong som handbollstränare i HK Malmö. Frågan om efterträdare upptar mina tankar denna lördagsmorgon. Ett namn som febrar lite är - Johan Zanotti. Kävlingesonen som på senare år varit verksam i Norge och Danmark, men dessförinnan profilerat sig i bl a IFK Trelleborg och Lugi. En talangutvecklare av rang, handbollsmänniska ut i fingerspetsarna. Om han är ”förhandlingsbar” vet jag förstås inte. Ej heller om han fortfarande brinner för tränarjobbet. Zanotti har fyllt 50 i år, kanske mist något av glöden som drev honom i yngre dar? Men spännande hade han varit, min gamle favorit. Mer spektakulär än strame Tönnesen - och minst lika bra på att vinna ett lag.

*. *. *

En annan Kävlingeson som ploppar upp bland tänkbara kandidater är Ola Månsson. Efter många år inom damhandbollen skulle han möjligen överväga ett attraktivt bud från herrsidan. Vore kul att se honom i HK Malmö - allra roligast i en parkonstellation med Zanotti! Då ska jag börja gå på match igen, så sant jag innerst inne är obotlig handbollsnörd. Seriöst ser jag nu inte den duon komma men en av dem: ja tack, gärna. Detta om mina personliga funderingar kring en sak jag i själva verket inte har med att göra.. Tränarfrågan ägs av HK Malmö, ingen annan. Och klubben letar säkert i andra spår än ”mina”. Det brukar f ö bli bra: Jan Karlsson, Magnus Andersson, Ulf Sivertsson och nu Tönnesen är alla exempel på namnkunniga och välmeriterade HKM-tränare i modern tid.

*. *. *

”Det vill du inte missa”, hör jag Filip Hammar vråla i tv. Detta i en trailer för nåt frågesportsspektakel som leds av honom och parhästen Fredrik. Alla mot alla heter det visst. Sorry Filip. Program av det slaget är precis vad jag vill missa. Kändisar som leker tramsebyxorna av sig i tv i tron att vi okändisar ska tycka det är underhållande...nä, fy faan. Tacka vet jag Jeopardy och Vem Vet Mest. Lekfull men seriös frågesport med och för vanligt folk. Att båda programmen lagts ner säger kanske något om vår tid. Exakt vad vet jag inte. Att vanligt folk inte vill titta på annat vanligt folk? Att s k kändisar är så mycket intressantare? Att klokskap är ute och dårskap inne? Att jag personligen blivit en hopplös gamling som bara gnäller? Klurig frågesport det också, men utan klockrena svar. Slut för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar