onsdag 15 september 2021

Håkanssons stund i ljuset

Alla fotbollsvänner har sina personliga favoritspelare. Någon eller några i världen, någon eller några i allsvenskan. Eller kanske någon i det lokala laget hemma i byn. Stort som smått, alla kan bli stjärna i en betraktares ögon. Själv har jag varit Zlatanist från den dag han slog igenom. Men det finns en kategori av spelare som alltid berört mig mer. De livs levande bevisen på den vackra frasen ”laget är större än jaget”. Man ser dem ganska sällan på planen, desto oftare på bänken. Offer för en konkurrenssituation eller för diffusa tränarnycker. Kanske år ut och år in, ändå ständigt redo. För ännu ett inhopp. För ännu en chans att bevisa sig. Och just därför jublade jag högt över TFF:s sena 1-1-mål mot HIF i gårdagens Skånederby i superettan.

*. *. *

Målet gjordes nämligen av Mattias Håkansson, en kille som aldrig fått en A-lagströja gratis. Han har förvisso inte hoppat runt efter en heller. 28 år fyllda har Blekingesonen Mattias Håkansson bara två klubbar på sitt senior-cv. Mjällby AIF fram till 2015, därefter Trelleborgs FF. Minns jag rätt skrev jag berömmande om honom här på bloggen redan 2013. Detta efter ett besök på Strandvallen i Hällevik. Mjällby låg i allsvenskan då som nu, mötte Norrköping (tror jag) och Håkansson byttes in i andra halvlek. Den snabbheten, den energin, den arbetskapaciteten. Den lusten att verkligen göra avtryck...alltså, det var svårt att inte bli imponerad.

*. *. *

Ända sen dess har Mattias Håkansson platsat i mitt eget fantasilag av favoriter. Att det stora genombrottet uteblivit spelar ingen roll, för övrigt begriper jag inte varför. Fotbollen är full av gåtor, Håkanssons karriär är blott en i mängden. På sjätte säsongen i TFF är allt sig likt från Mjällbyåren. Fler minuter på bänken än på planen. Frekvent i matchtruppen, sporadiskt i startelvan. Laglojal som få. Respekterad, men inte riktigt betrodd. Ungefär så verkar fotbollslivet rulla på för Mattias Håkansson. Kanske saknar han någon spetskompetens, sådant måste man nog vara tränare för att förstå.

*. *. *

Alla förtjänar en stund i ljuset, sägs det. Mattias Håkansson fick sin igår kväll. Poängräddare för TFF, intervjuad i tv som derbyts huvudperson. På åtta minuters speltid. Han kunde med visst fog varit sur, ingen fotbollsspelare vill ju fastna i ett fack för notoriska inhoppare. Å andra sidan: övning ger färdighet, Håkansson är härdad. Hoppas nu det fortsätter väl för honom. Högtidsstunden kom lite sent men hellre det än aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar