måndag 26 juli 2021

Vissa tränare är vinnare

Hammarby-Norrköping igår. Den bästa match jag sett i årets allsvenska. Ett fel bara: slutresultatet. Hammarby vann 2-1, oavgjort hade känts mer sympatiskt. Lagen var jämnstarka, båda med offensiva förtecken i spelidén. Högt tempo, rikligt med målchanser, oavbrutet underhållande...och så ett sent avgörande som störde rättvisan. Men Bajen har flyt nu, tränarbytet kan vara en förklaring. Inte vet jag vad Milos Milojevic har men det han har det har han sedan fyra matcher tillbaka i Hammarby. Den första slutade med kryss, därefter har det blivit idel segrar. Totalt tio poäng, företrädaren Billborn tog elva på dubbla antalet matcher.

*. *. *

Milojevic visade redan i Mjällby häromåret att han är en vinnare - men hur eller varför lämnar jag åt vetenskapen att utreda. Ämnet som sådant är intressant. Alla tränare har i grunden likvärdig utbildning och kompetens, men alla har inte tur på jobbet. Eller tur är kanske inte rätt ord. Nånstans, antar jag, handlar det väl om skicklighet. Pedagogisk förmåga. Ledarskap. Personlig utstrålning inte minst. Somliga tränare lyser av entusiasm, andra av svårmod. Vilket som kan säkert smitta av sig i en spelartrupp - men svårmodet på ett förödande sätt. Slutspekulerat om saken från min sida. Kul ändå att Milos Milojevic är tillbaka i svensk fotboll, om än i ”fel” klubb.

*. *. *

Apropå tränare fick jag stöd från oväntat håll för min salva mot Mjällby efter MFF-matchen i lördags. Igår såg jag nämligen presskonferensen med lagens respektive tränare. Och då framstod min text plötsligt som ganska mesig - jämförd med Christian Järdlers muntliga utfall mot sitt eget Mjällby. Där var det ord och inga visor, sågning rakt av. Tror aldrig jag hört en tränare kritisera det egna laget så skoningslöst. På sätt och vis hedrar det Järdler; vanligare efter en förlust är ju att skylla på ”något annat”. Typ domarna. Eller allmänt oflyt. Järdler glömmer dock en sak: ytterst ansvarig för ett lag som inte ”spelar som man kommit överens om” är alltid huvudtränaren. I det här fallet han själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar