fredag 11 juni 2021

Tankar inför fotbolls-EM

Fotbolls-EM i faggorna. Mjukstart ikväll med Italien-Turkiet, Sverige först på måndag mot Spanien. För egen del är jag behärskat förväntansfull. Inte i feststämning som förr. Det är för mycket som tynger och skymmer den här gången. Coronatjafset. Publikbegränsningarna. Idén, i mitt tycke befängd, om att sprida mästerskapet på flera nationer. Diffus struktur, svårt att överblicka. För lite fotboll i fokuset, kan jag känna. Kanske kommer jag på andra och mer positiva tankar allteftersom.

*. *. *

Tippa hör till. Och då säger de flesta Tyskland. Eller Frankrike. Spanien har sina förespråkare, Italien och Belgien sina.  Portugal nämns också med respekt. Nederländerna i viss mån. Som vanligt, som nästan alltid. Samma, samma. Själv erinrar jag mig det där Europamästerskapet som Grekland vann. Minns inte året, minns bara att den samlade fotbollsexpertisen blev helt mållös. Ingen såg bravaden komma. Sånt är kul, låt vara att Greklands fotboll inte var så kul. Kan nåt dylikt hända nu? Vem skulle i så fall kunna spränga Top 7? Danmark? Ingen utsaga, bara en tanke. Vad gäller tips lägger jag mig lite fegt i mittfåran och säger - England. Nån gång måste väl bli den andra för världsmästarnationen från 1966.

*. *. *

Sverige? En i mängden av outsiders. Man bör komma ihåg att i fotboll är det precis som i handboll: EM är  tuffare än VM, inga blåbär slinker med via kvalspel i geografiska zoner. Klarar Sverige gruppspelet är det egentligen bra nog. Spanien, Slovakien, Polen...allt annat än lätt, men det kunde varit värre. Frågetecknet i Sverige står för försvarsspelet. Inklusive målvaktsposten. Där är i alla fall jag osäker. Robin Olsen kommer från lång bänknötning i Everton - men rankas tydligen fortfarande som blågul etta mellan stolparna. I backlinjen är mittlåset en öppen fråga. Vem kompletterar Lindelöf? Inget av alternativen känns klockrent. Framåt ser det bättre ut. Åtminstone på pappret.

*. *. *

Än så länge är allt spekulationer, lite för spekulationernas skull. Man vet så lite om hur saker och ting kommer att utvecklas. Kring covid 19, inte minst. Vem testar positivt? Vilka faller ifrån? Vilket lag drabbas värst? Knepig problematik, delvis glädjedödande. Och helt unik för ett fotbolls-EM. Men kolla ska jag, man vill ju inte missa fakta i målet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar