lördag 26 juni 2021

Extrarader om hotande extraval

”Slingra dig icke, ty då kan du bli betraktad som orm”. Ja förlåt ett litet budord som jag kom på precis nu och alldeles själv. Detta sedan jag läst igenom mitt tidigare inlägg om regeringskrisen. Medger rakt av att det var dumt skrivet. Överilat, ovårdat. Tillmälena mot politiker generellt borde jag avstått ifrån. Särskilt ångrar jag formuleringen ”Nooshi Dadgostar, väx upp”. Vänsterpartiets nya ledare är i flera avseenden säkert mycket mer vuxen än jag. Avbön alltså. Så långt. I sakfrågan har jag inte ändrat mig, där är jag fortsatt halsstarrig som en Annie Lööf.

*. *. *

Regeringskris ett år före ordinarie val, tillika under pågående pandemi. Jag kan inte se att det är vad Sverige behöver. Jag kan inte heller se att frågan om ”marknadshyror” är något hållbart alibi för kaos. V är emot, bra. Jag är också emot. Även sossarna säger egentligen nej till fri hyressättning - men här spökar det där som brukar kallas ”parlamentariska läget”. S fick typ 28 procent av rösterna i förra valet. Inte ens ett maktfullkomligt parti kan tuta och köra på så tunt underlag. Man måste förhandla. Ge och ta. Kompromissa. Ansvara för slutresultatet. Stå upp mot det delvis obegripliga opinionstrycket: alla gnäller över att sossarna glidit högerut på den politiska skalan, nästan alla protesterar genom att tjurrusa ännu längre åt just höger.

*. *. *

Vad gäller marknadshyror har jag länge undrat om det inte är det vi redan har. Varför betalar man annars 130 000 skattade kronor per år för en ordinär hyresrätt på tre rum och kök? Var har V - och S - befunnit sig under resans gång? Får jag gissa? I slutna rum för att fila på Dadgostar’s favoritmantra. ”Den svenska modellen”. Inklusive t ex bostadstillägg för att skydda de allra svagaste från socioekonomisk misär. Systemet kan diskuteras, absolut. Befintliga hyresnivåer likaså. Men nånstans har vi kanske den marknad vi bett om. Däremot vet jag ingen som bett Vänsterpartiet klia rygg på högern. I den meningen går Nooshi Dadgostar till historien - och som det tycks även till folkdjupet. Outgrundliga äro politikens framgångsvägar.

*. *. *

På måndag kommer definitivt besked från statsminister Löfven, offer för den oheliga misstroendealliansen. Sondering eller extraval. Allt talar för det senare. Kul, kul. Till priset av fullskalig kaos. Bra jobbat, Sverigevänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar