onsdag 4 april 2018

När Lill-Babs kom till parken...

Jag såg henne i Wämöparken i Karlskrona på 1950-talet nån gång. Hon var ung, jag var yngre. Hon var stjärna, jag var en prick i publikhavet. Hon sjöng om Klas-Göran och om sig själv. Jag menar "Tuff brud i lyxförpackning"...visst var hon. Helt unik faktiskt för sin tid. Hon lämnade scenen och gick ut i publiken. Satte sig i knät på utvalda gubbar. Inte på småpojkar tyvärr. Ingen annan artist gjorde så vid tiden ifråga, alla stod rätt upp och ner och sjöng s a s på behörigt avstånd. Hon kom med nåt nytt och djärvt och blev sådär omåttligt populär att hon snart blev hela Sveriges lilla darling. Folkkär. För evigt. Hennes namn var Barbro Svensson, hennes alias var Lill-Babs. I förrgår lämnade hon denna jord - men inte mitt minne. Tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar