söndag 29 mars 2009

Måltorka äventyrar VM-chansen

0-0. Igen. Jag hade glömt hur bra Sveriges fotbollslandslag är på att spela mållösa matcher. Borta mot Portugal i ett VM-kval får det väl dessutom betraktas som en framgång. Åtminstone när man som jag befarat 0-3 i nacken.
Hur jag nu kunde göra det.
Ett svenskt landslag släpper ju ogärna in ett enda mål. Ännu mindre två eller tre eller fler. Över min döda kropp, kan jag höra Majstorovic säga. Ni såg hans insats igår kväll, eller? Grymmare mittbacksspel har då inte jag skådat sedan Hyséns berömda match mot England en gång för länge, länge sen.
Det finns ett problem annars med 0-0. Man tar sig inte till VM den vägen. Ett landslag kan inte bara vägra förlora, det måste våga vinna. Utan mod, inga mål. Fast nästa gång är förstås Zlatan disponibel igen, det garanterar i alla fall lite individuellt mod.
För övrigt slog det mig igår kväll (igen) hur lite superstar Ronaldo presterar i sitt landslag jämfört med i sitt klubblag. Och vid närmare eftertanke: är det inte precis så med Zlatan också?
Lös en fotbollsgåta, den som kan.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar