fredag 13 mars 2009

Släpp MFF-Pontus loss, det är vår!

Blir MFF 2009 bättre än MFF 2008? Blir målvaktsspelet jämnare, backlinjen stabilare? Håller Harbuzi? Vaknar Aubynn? Är Dixon betrodd av Rolle nu? Får Mehmeti mer speltid än tio minuter per match? Heter årets fynd Pontus? Vem ska göra målen?
Många frågor, få svar. Och blott tre veckor till allsvensk premiär…

Ännu kvarstår t ex luckan efter Ola Toivonen, den som ansågs vara prio 1 att täppa igen. Det serbiska förvärvet Miljan Mutavdzic är tydligen inte den typen av spelare, snarare tvärtom. En defensiv kraft alltså.
Ännu en.
Det trodde jag inte MFF behövde.
Om nu Mutavdzic platsar i en startelva – vilket återstår att se - vem ska då offras? Daniel Andersson? Självklart inte. Eller jo, möjligen indirekt. Dvs Mutavdzic tar över rollen som s k balansspelare på mitten medan Daniel A flyttas ner som mittback. Och då kommer nästa fråga: på vems ”bekostnad”?
Gabriel? Tror jag inte. Brassen är en Rollefavorit, nyss upphöjd till lagkapten (låt vara i just Daniel Anderssons frånvaro).
Jimmy Dixon? Ja, jag är rädd för det.

Många tycks ha glömt, eller missat, fjolårsscenariot. Hur Anders Andersson och Gabriel matchades in som mittbackspar under försäsongen, hur Dixon ställdes utanför laget. Hur Markus Halsti från Gais blixtinhandlades när Andersson gick sönder, hur Dixon kom in först när det visat sig att Halsti inte höll måttet.
Som nödlösning, typ.
Nå. Till slut blev det ändå rätt många matcher för Jimmy Dixon. Höga betyg också. Men mest i pressen och i publikleden, mera sällan från tränarhåll. Frågan är om Dixon lyckats övertyga Rolle Nilsson vid det här laget – om inte hänger han löst.
Varpå MFF riskerar att mista sin bästa mittback (min uppfattning) till någon som värderar hans kunnande högre.
Se där, ett dystert litet tips mitt i alltihop. Får jag bjuda på ett gladare?
Pontus Jansson slår igenom!

Att unge Pontus (18 i år) togs ut till Spanienlägret kan bara betyda att han finns med i bilden, konkurrerar om en plats.
Det gör mig lycklig. Inte förvånad, däremot.
Jag såg Pontus Jansson när han redan som 15-åring spelade A-lagsfotboll i Arlövs BI. Såg hans blick för spelet, njöt av hans fina tillslag på bollen, hörde om hans ambitioner och om MFF:s intresse. Bekymrade mig lite för hans (relativa) osnabbhet…skulle han palla elitfotbollens tempo? Eller var det bara skenet som bedrog, det där att Pontus kunde se en aning sävlig ut emellanåt. Å andra sidan var han ju blixtrande kvick i tanken, de öppnande passningarna kom ofta på ”one touch”.
Sen dess har Pontus alltså förädlats i MFF:s ungdomsled (han lämnade Arlöv samma år). Närmat sig pojkdrömmen steg för steg, inte försvunnit eller gett upp som så många andra talanger.
Ett spännande exempel, välbehövligt i tider av "småskumma" dvd-köp utifrån.

Personligen kan jag se Pontus Jansson som alternativ till skadebenägne Labinot Harbuzi. Kreatör, offensiv mittfältare. Jag kan t o m se honom som ersättare för Toivonen. Likheterna finns där, frön av samma sorts potential.
Mycket handlar om förtroende från tränarnas sida. Då menar jag inte några tiominutersförtroenden av den typ Agon Mehmeti förärades förra säsongen – utan hela matcher i sammanhängande svit. Utrymme att lyckas, ”tillstånd” att misslyckas.
Helt enkelt samma premisser som gäller för äldre, mer etablerade, spelare. Jeffrey Aubynn t ex. Vem kan påstå att han levererade i match efter match -08?
Målen så. Vem fixar MFF-målen i år? Häckenförvärvet Daniel Larsson, tror somliga. Tillåt mig tvivla. Killen gjorde tolv mål på trettio matcher i Superettan i fjol, det skvallrar inte om någon större fallenhet för avslutandets konst. Själv hoppas jag fortfarande på Mehmeti men som sagt, det förutsätter speltid.
Avslutningsvis en rar liten MFF-historia. Närmre bestämt Hasse Borgs kommentar om Miljan Matuvdzics debutmatch häromdan. ”Klart godkänd”, sa inköpschef Borg. Jaha. Medge att ”klart underkänd” hade varit ett mer sensationellt yttrande...

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar