söndag 21 juli 2024

I skugga frodas tanken…đŸ„”

Tack Ikano för sjysst placering av den vÀggfasta gÄrdsbÀnken utanför huset dÀr jag bor. I skuggan alltsÄ, frÄnsett ett par tidiga morgontimmar. JÀkligt skönt nu nÀr sommaren tenderar att bli onödigt somrig. TrÀbÀnken Àr sÄ att sÀga min rÀddningsplanka. DÀr sitter jag sÀker för vÀrmeslag och dylikt, tar ett bloss till allmÀnt beskÄdande. Och filosoferar. TÀnker. Inte sÄ mycket framÄt, mer bakÄt i tid. Naturligt i min Älder, tror jag.

*. *. *

Bara nÄgra meter ifrÄn mig finns en liten gröning, svÄrt soldrÀnkt. DÀr ligger folk och steker sig. Enstaka mÀnniskor, inga mÀngder. Kanske undrar dom vad det Àr för en gubbe som sitter dÀr borta i skuggan och bolmar. Man Àr ju sÀllsynt numera, nÀstan alltid ensam pÄ bÀnken. Lite illa sedd faktiskt. Röka ligger inte i tiden, har inte gjort pÄ lÀnge. Det Àr principiellt bra - sÄ lÀnge folk som gÄr förbi ger faan i att demonstrationshosta.

*. *. *

Mycket fĂ„r man vara med om som rökare nuförtiden, bland annat just detta. Individer, mest herrar, som hellre hostar Ă€n hĂ€lsar nĂ€r de passerar. För att visa dels avsky, dels förakt. Mot rökningen som sĂ„dan, mot rökarna av bara farten; tvĂ„ pesthĂ€rdar i samma lĂ„tsashosta liksom. Barnsligt, tycker jag nog. Lite som att sĂ€ga att man Ă€r emot invandring men absolut inte har nĂ„gonting emot invandrare - och begĂ€ra att bli troddSD-reflexen i ett rökmoln.

*. *. *

NĂ„. Demonstrationshostarna förpestar inte min tillvaro. De Ă€r fĂ„. Utgör inget problem, vĂ€cker mest förundran. Kanske bittra för nĂ„got helt annat, vad vet jag. Bitterhet Ă€r ingen bra polare i livet; den Ă€ter tro, hopp och glĂ€dje. Skadlig som nikotin, fast pĂ„ ett annat sĂ€tt. Vad förresten Ă€r inte skadligt? Hur ska man leva för att undgĂ„ den yttersta dagen? Hur blir mĂ€nniskan Ödets överman? FĂ„r man va’ lite förtappad lĂ€ngs vĂ€gen? Utan att bli uthostad.

*. *. *

SĂ„nt kan man sitta och grunna pĂ„. Till exempel. Svaren brukar jag hitta pĂ„ sjĂ€lv, det blir roligast sĂ„. NĂ„t annat jag tĂ€nker pĂ„ Ă€r sprĂ„ket. Hur det var förr och hur det Ă€r nu. Exakt nĂ€r blev det fel att sĂ€ga en meter, flera meter eller en minut, flera minuter? Vem faan bestĂ€mde att metrar, minutrar, sekundrar ska vara det nya normala? Jag hör det i tv, lĂ€ser det i tidningar. MĂ„r illa, tar mig friheten att totalvĂ€gra. InlĂ€rd kunskap frĂ„n 1950-talets skolĂ„r gĂ€ller livet ut.

*. *. *

Precis nu har jag suttit pÄ bÀnken och begrundat en förlust. MjÀllbys 1-3 mot Elfsborg i BorÄs. Efter en cigarill kÀnns det okej. Fotbollen Àr som tillvaron i stort. Med- och motgÄng, bakslag blandat med triumfer. Och Elfsborg Àr ett bra lag nu, nye trÀnaren Oscar Hiljemark har en aura av succé över sin blotta uppenbarelse. MjÀllby föll snyggt och Àr fortsatt trea i tabellen. Blir man topp tio till slut Àr det dock gott nock för mig. Punkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar