tisdag 25 maj 2021

En fotbollskväll på Plan B

Jag var på krogen igår. Plan B, närmre bestämt. Ett lite udda ställe vid den numera ganska illa beryktade Norra Grängesbergsgatan. Där jag f ö en gång i tiden gjorde mina första trevare på jobbmarknaden - Beyronds bokbinderi i salig åminnelse. Alldeles i närheten ligger denna Plan B. Möjligen Malmös enda bakgårdskrog. Helt insynsskyddad, garanterat fri från trafikbuller och andra störningar. Stor uteservering, ännu större insides. God mat, fullständiga rättigheter i dryckesutbudet. Enkelt, basalt, funktionellt...den som vill ha vita dukar och kandelabrar bör gå nån annanstans. Suspekt? Inte mitt intryck, inte alls. Om man nu inte tycker att MFF-fans är suspekta varelser.

*. *. *

Det är nämligen hit dom går på match nu för tiden. Plan B erbjuder storbild - och fulla rättigheter även vad gäller känsloyttringar. En redig fotbollskrog, kan man lugnt säga. Att jag var där berodde på att den blåaste av mina svärsöner inviterat. Då säger man inte nej. Då sitter man heller inte och vrålar ”heja Mjällby”, det hade klassats som ett miljöbrott. Man fascineras i det tysta. Av stämningen. Av jubelorkanen när MFF gör mål. Av alla dessa människor, en eller två generationer yngre än jag, som förenas bortom yrkestitlar och social status. Av fotbollens kraft. Man fascineras inte minst av personalen; tjejerna och killarna som kryssar fram mellan bord och vrål ständigt vänliga och serviceinriktade. Bäst på plan!

*. *. *

Och visst var det en underhållande match, Örebro-MFF. Min svärson tippade 1-2 och det fick han ju rätt i. Själv drog jag till med 0-1, tänkte att nu skulle väl Marko Johansson i buren äntligen få hålla tätt. Icke. Ibland går det troll i saker. Senast MFF höll nollan var nån gång i fjol - och den här gången spräcktes den till råga på allt av en egen gammal planta. Deniz Hummet, samtida med Marko J i MFF:s ungdomsled, gjorde 1-1-målet för Örebro. Detta efter matchens snyggaste anfall. Vilket man förstås inte kunde säga högt på Plan B. Lättare att säga precis hur det var: att MFF i det stora hela var bättre än Örebro. Stundtals närmast överlägset. Då saknades ändå A C, Toivonen, Rieks, Lewicki. Imponerande.

*. *. *

Nu går allsvenskan i sommaride pga EM. Synd, spänningen började precis bli påtaglig. Vårens lag? All respekt för MFF, men svaret måste bli KFF. Kalmar FF alltså. Ungefär samma spelare som i fjol och förfjol, ändå ett helt nytt lag. Vinner bollinnehavet i varenda match, t o m mot MFF häromsistens. Har en konsekvent spelidé, tydlig struktur, skinande mod. Allt ett verk av nye tränaren Henrik Rydström. Kan han plussa på med lite effektivitet i anfallsdelen går KFF från glad överraskning till ren sensation. Samtidigt: åtta omgångar är spelade, 22 återstår, slutsatsernas tid är inte här och nu. Undrar om dom har nån Plan B i Kalmar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar