tisdag 17 november 2020

Tänk på procenten...

Jag sitter här och tänker på Johan Giesecke. Smittskyddsexperten, känd från tv. Det där han sa i våras när coronaviruset var en ny och motbjudande bekantskap för världen. ”Alla i Sverige kommer att få det men 99 procent kommer inte att märka av det”. Precis så sa Giesecke. Och eftersom ingen sagt emot - nej, inte ens Folkhälsomyndigheten - får man väl anta att karl’n visste vad han pratade om. 99 av 100, 990 av 1000, drabbas utan att insjukna överhuvudtaget. Sensationella siffror, måste man ju konstatera. Vilken annan sjukdom kan uppvisa liknande procentsatser?

*  *. *

Nu, ett halvt år senare, försöker jag få ihop Giesecke’s utsaga med regeringens allt skarpare krav på befolkningen. Det är inte helt enkelt att finna någon röd tråd. Jag skulle snarare säga att det är omöjligt. Visst, i Sverige bor cirka tio miljoner människor. Den återstående procenten i Giesecke’s profetia omfattar alltså runt 100 000 individer. I sig en aktningsvärd andel. I det stora hela fortfarande en ynka procent av totalen. Flertalet i den här gruppen insjuknar kontrollerat, återhämtar sig utan sjukhusvård. Andra drabbas hårdare, många direkt livshotande. Ibland oförklarligt, ofta mer naturligt kopplat till ålder, allmäntillstånd, bakomliggande sjukdomar. Hittills har drygt sextusen människor i Sverige gått bort i covid-19. Medelåldern här ligger en bit över 80, åtminstone var det så senast jag såg en uppgift om saken.

*. *. *

Under samma tid - vi talar om ungefär åtta månader - har mångdubbelt fler i det här landet gått bort av andra anledningar. Detta är i all sin sorglighet helt normalt; cirka 90 000 människor dör i Sverige varje år. Sjukdom, olyckor, brott, personliga tragedier; allt inkluderat. Utan dagliga rapporter om exakta tal i medierna. Corona har satt en ny relativiserande norm för nyhetsvärdering, inget annat ”räknas”. Det är säkert inte avsikten, men så blir resultatet. Ett slags samspel mellan statsmakterna. Regeringen, Folkhälsomyndigheten, media. Budskapet löper liksom stafett. Håll i, håll ut. Respektera alla restriktioner, rätta in dig i ledet. Ja, jag försöker. Orkar inte kämpa eller käfta emot längre...bara lite i mina mörkaste stunder.

*. *. *

För övrigt saknar jag Giesecke i tv, har inte sett honom på länge. För mycket Tegnell numera, för lite Giesecke. För mycket domedag, för lite framtidshopp. Är viruset som skonar 99 procent av befolkningen värt allt detta? Hoppsan, där ställde jag en förbjuden fråga. Förlåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar