söndag 4 oktober 2020

Tack för det adrenalinruset...

Mjällby-Helsingborg 3-2. Helt ärligt: jag hade varit nöjd med 2-2. Mer än nöjd. Helsingborg var bättre än Mjällby stora delar av matchen. Kunde också avgjort i slutminuten när Max Svensson måttade en frispark mot krysset. Otagbar, trodde jag, men det var att underskatta Mjällbykeepern Carl-Johan Eriksson grovt. Hans briljanta tv-räddning förhindrade 2-3 - och så blev det tvärtom på stopptiden. Mjällby avgjorde, David Löfquist blev hjälten. Ett urläckert mål. Moro’s förarbete, ”Lökens” viljeladdade praktnick, adrenalinruset som följde. Mitt alltså. Man blir aldrig för gammal för att vara glyttig, det är det som är så fint med fotbollen. Däremot blir man mindre enögd med åren. Idag led jag faktiskt lite med HIF, det hade jag aldrig gjort som ung sillastrypare.

*. *. *

För Mjällby var detta en befriande seger. Något tursam, ja. Men laget har haft sin beskärda del av oturen också. I tre matcher under säsongen har stopptidens absoluta slutsekund kostat Mjällby totalt fem poäng. Göteborg och AIK borta, Kalmar hemma. Allt jämnar ut sig, om inte fullständigt så delvis. Kul att se Batanero i startelvan, med honom får Mjällby bättre klass på passningsspelet. Sabovic och Moro fick nöja sig med inhopp, men båda tog ut frustrationen över detta på rätt sätt. Sabovic fixade 2-2-målet (med bistånd av en HIF-back), Moro dukade som sagt upp för Löfquist’s smått osannolika 3-2. Duon gjorde verkligen skillnad, bytena blev rena bingon för Mjällby. Cred till tränare Lantz för det. Men mest cred till Eriksson i buren; det var han som skipade orättvisa med Helsingborgsögon sett.

*. *. *

Svalkade av mig med att se Kalmar-MFF. En jämförelsevis helt odramatisk historia. MFF vann lekande lätt med 4-0. I frånvaro av Kiese Thelin fick Nalic chansen från start. Den tog han fullt ut, i min bok var han dagens bästa MFF:are. Kanske för att Kalmar bjöd på de ytor en begåvad lirare gillar och behöver. Jag som gammal Oskarshamnare har annars lite sekundärfeeling för Kalmar - men detta såg inte bra ut. Skador och spelartapp har ställt till det, nedflyttningsrisken börjar bli akut. Sköra lag har heller ingen tur ens med domsluten: en situation i första halvlek borde resulterat i frilägesutvisning på Nielsen i MFF och straff för Kalmar. Signalen uteblev till allmän förvåning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar