söndag 11 oktober 2020

Fyra matcher - men bara en Skjorta

Såg fyra fotbollsmatcher på tv igår. Nytt personligt rekord. Om jag är stolt? Inte precis. Om jag är bakis? Något. Idag blir det halverad dos. Två matcher, drygt tre timmar istället för drygt sex. Och på det en partiledardebatt, för att påminna mig själv om att livet och tv-utbudet faktiskt innehåller mer än fotboll. Noterade förresten att det var något slags världsdag för mental hälsa just igår. Men då var jag redan utom räddning, den fjärde och sista matchen var slut. Spanien-Schweiz i det där tramset som kallas Nations league. Ett ganska ointressant hittepå som jag gott kunde avstått - om jag tänkt efter före.

*. *. *

De andra tre matcherna var från den svenska superettan. Riktig tävlingsnerv, klart intressantare. Där såg jag bl a hur Trelleborgs FF klarade 1-1 mot Akropolis som inte är från Aten utan från Stockholm. Ett svårslaget lag, fast alltför kryssglatt för att kunna hota om uppflyttningsplatserna. TFF å sin sida lever farligt i den andra änden av tabellen. Det märks på spelet: stressat och pressat, mer kval än kvalitet. 1-1 igår var tursamt, målet på en slumpartad straff i slutsekunden. Viktig poäng förstås. Bottenstriden ser ut att bli raffinerad, TFF behöver antagligen vinna tre av de sista åtta matcherna för att undgå nedflyttning. Svårt att se hur det skall gå till för ett lag som inte vunnit någon av sina nio senaste. Umeå borta härnäst är av direkt ödeskaraktär.

*. *. *

I superettans topp tronar Degerfors. En klassiker i svensk fotboll, allsvenskt redan på den tiden man samlade Alfabilder. 1950-talet, närmre bestämt. Jag minns framförallt målvakten. Skjorta Bergström. Skjorta var förvisso ett smeknamn ty ett sådant bar alla riktiga fotbollshjältar förr - men Skjorta skiljde sig från mängden, inte en knatte visste vad karl’n egentligen hette. Möjligen John, säker är jag minst av allt. Han efterträddes f ö senare av Sippa. Med efternamnet Tinglöf. Dagens Degerforsmålvakter har, såvitt jag vet, inga smeknamn. Men de är förbannat bra, fullt i klass med Skjorta och Sippa. Förstekeepern är afrikan, hans ersättare amerikan. Det moderna Degerfors IF speglar sin samtid. Lite hemvävt, lite utombys eller importerat. En skön mix - och en fotboll som är den bästa jag sett från ett superettanlag på många år. Jodå, Mjällby 2019 inräknat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar