söndag 13 september 2020

Mjällbys märkliga Hallandskomplex

Det är något med Halland som verkar passa Mjällby ungefär som klumpfot i tumvante. Dvs helst inte. Resultaten hittills i allsvenskan talar för sig själv: Falkenberg hemma 0-1, Varberg borta 0-1. Och så idag: Varberg hemma 2-3. Tre försök, noll poäng. Jag ska inte säga ofattbart, nöjer mig med märkligt. Många skulle nog hävda att Mjällby i grunden är ett bättre fotbollslag än både Falkenberg och Varberg. Men tyvärr räknas inte ”i grunden”. Prestationen i nuet avgör, lag får som regel de poäng de förtjänar. Visst kan man tala om marginaler hit eller dit, om flyt och oflyt. För stunden då - i längden jämnar det säkert ut sig, en sluttabell ljuger sällan. Idag nästan bad Mjällby om förlust. 0-2 efter sex minuters spel, billiga mål båda. Svårt att vända sånt mot alla lag, men inte minst detta energisprängda Varberg. Skenbart var det  förstås nära. Mjällby gjorde 1-2 och 2-2 i andra halvlek, glömde Hallandskomplexet och gick för ett segermål. Vilket straffade sig brutalt när Varberg gavs chansen till en snabb omställning. Dumt och oförsiktigt av Mjällby. En poäng hade varit bra att ha. Nu fattas fortfarande sex till de där 30 som brukar krävas för nytt kontrakt. Kan låta enkelt med elva matcher kvar men det ska göras också. Jag har mina dubier, målvaktsspelet t ex känns som en betydande osäkerhetsfaktor. Dessutom återstår en spöklik bortamatch i Falkenberg. Från det ena till det andra hörde jag att MFF fick 0-0 mot ett AIK som drabbades av två utvisningar. Låter inte som en prestation av ett blivande guldlag. Återkommer i det ämnet under veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar