torsdag 3 september 2020

Diskad diskuskastare

Den som försöker få andra diskade diskar lätt sig själv. Ja, jag förmodar att det är därför MAI:s diskuskastare Axel Härstedt inte blivit uttagen till helgens Finnkamp. Med tre man i varje gren och som bronsmedaljör på SM häromsistens borde han ju varit given annars. Men det finns gränser även för friidrottens snälla förbundskapten Karin Torneklint. Och Härstedt - som jag känner som en sympatisk påg - tänjde tydligen gränserna väl mycket på SM. På diskusspråk kan man säga att han gjorde övertramp på övertramp. Vet inte om han drevs av någon galen gulddröm, i vilket fall var det ettan och tvåan han ville få bort från prislistan. På luddiga grunder och helt adekvat utan framgång: Härstedt’s protester avslogs. Att han i samma ögonblick gav bort sin landslagsplats är sorgligt - men korrekt. I en Finnkamp är samarbete gren för gren A och O, interna slitningar principförbjudet. Jag bör kanske tillägga att mina uppgifter om skeendet på SM härrör från rapporteringen i media, själv såg jag inte tävlingarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar