söndag 1 juli 2018

Straffrysare X 2

Stora straffsöndagen i VM. Ryssland-Spanien, Kroatien-Danmark; herregud vilka rysare. Båda stod 1-1 efter full tid plus förlängning, båda krävde ett straffsparksavgörande. Och där kan som bekant vad som helst hända - t o m att ett lag som haft 80-procentigt bollinnehav under själva matchen ryker. Det var vad som drabbade Spanien. Orättvist? Tycker jag inte. Den här plockfotbollen som spanjorerna praktiserar kan gott straffas. Små korta pass i sidled och bakled hela tiden...det är min själ mer upphetsande att sitta vid spisen och kolla på ett äggakok. Ryssarna blev alltså i någon mening förnedrade rent spelmässigt. Fick nästan aldrig låna bollen. Bara jaga, jobba, kämpa och till slut krampa av ren utmattning. Men från straffpunkten var de bäst! Om man sen ska kalla det skräll vet jag inte; VM-historien rymmer många exempel på att Ödet ofta vill värdnationen väl. Vad ska man säga om Kroatien-Danmark då? Jo, att det blev en sån där match som man önskar att ingen hade behövt förlora. Framförallt inte den danske målvakten Kasper Schmeichel. Han räddade en straff redan i förlängningen, tog ytterligare två i avgörandet. Borde blivit hjälte, blev det icke. Kroatiens målvakt Subasic stal glorian genom att rädda tre av de danska straffarna - ja, jag tror han hade fingrarna även på den som tog i stolpen. En grym sorti för Danmark. Matchen som sådan kändes ju nästan mer dansk än kroatisk, i alla fall från min tv-fåtölj. Nu blir det Kroatien-Ryssland i kvartsfinal, det mötet såg man kanske inte komma. Tur att det är några dagar dit. Så att spelarna hinner hämta sig, menar jag. Idag var det bud på syrgas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar