fredag 27 juli 2018

Mitt hem är min bastu

Nedslående väderprognos i tidningen idag. Regnet som utlovats till helgen är borta och ersatt med en stor, fet, ful sol för överskådlig tid. Och ingen svalka i sikte, fortsatt kring 30 grader. I skuggan. Vad det är i solen vill jag inte veta. Men utomhusvärme är en sak, att klaga på den är lika begåvat som att gnälla över livets gilla gång. Inomhusvärmen däremot. Hallå, är det nåt jävla fuskbygge Ikano erbjuder här ute på Elinegård? Garanterat ventilationsfritt. 35 á 40 grader i lägenheterna, bastu i trapphuset. Dag efter dag efter dag, värre och värre och värre. Ska det vá så? Är det jag som är problemet? Jag menar, om jag missat nåt i utvecklingen av det moderna samhället. Hur man bygger nu för tiden. Hur man kostnadsminimerar. Hur man avgiftsmaximerar. Hur man hyresgästtrakasserar. Sådana saker. Man borde kanske vara nöjd? 37 inne är väl ingenting, det går ju ner på natten. Till cirka 33. Då sover man gott. Inte. Om jag har fläkt? Två. Dom snurrar som satan. Sätter jag mig precis framför förnimmer jag en viss svalka men vem faan vill sitta precis framför en fläkt dygnet runt? I mitt nästa liv ska jag min själ bli islänning. Reykjavik 15 grader och mulet, läste jag i bladet i morse. Länge sen jag kände mig så svårt förtröden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar