söndag 15 juli 2018

Franskt guld - men två lag om glansen

Frankrike-Kroatien 4-2. Happy hour i baren på Polenfärjan timmen före avspark, ångor därefter under matchens gång. Om just det var så angenämt kan säkert diskuteras - men vilken VM-final! Det bästa jag sett i fotbollsväg, helt klart. Dock var jag smått förbannad i halvtid. 2-1 till Frankrike kändes inte rätt i det läget. Kroatien var ju för bövelen bättre. Hade mer boll, mer spel, mer tempo, mer av allt. Utom tur. Frankrike får 1-0 på självmål och 2-1 på en straff beordrad från den fördömda videobunkern. Jag skiter faktiskt i om den i någon mening var korrekt...i själva ögonblicket friade matchdomaren för Perisic's ofrivilliga hands och i alla VM fram till detta hade den bedömningen gällt. Under pausblosset på däck muttrade jag högt för mig själv "måtte nu inte matchen sluta 2-1"...tanken på att en VM-final i fotboll skulle avgöras i en videobunker istället för på planen var närmast outhärdlig. Tack och lov blev jag bönhörd. Frankrike gjorde av egen kraft 3-1 och 4-1 innan Lloris i buren var sympatisk nog att bjuda Mandzukic på ett reduceringsmål. Som sagt, en fantastisk fotbollsmatch mellan två fantastiska lag. Det jag - och de allra flesta i baren - höll på fick ge sig, men med all sin stolthet och all vår sympati i behåll. Och självklart är Frankrike värdiga världsmästare 2018. Inte för att de rent spelmässigt var bättre än Kroatien. Däremot var de effektivare. Kanske lite smartare också. Definitivt kallare i avsluten. Sånt som räknas, sånt som skiljer guld från silver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar