tisdag 3 juli 2018

Större än VM -94

Sverige-Schweiz 1-0. Sverige i kvartsfinal! Spontant skulle jag säga att detta är större än VM -94. Nej, jag har inte glömt att Sverige gick till semifinal den gången och sedan vann bronsmatchen. Men då hade vi ett landslag att ställa välgrundade förhoppningar på. Stjärnor som Brolin, Dahlin, Thern, Schwarz m fl, väldokumenterad klass överlag. Dagens landslag slår till när den ende fixstjärnan slutat - vilket i och för sig kan vara förklaringen till den oanade succén. Ingen är längre för mer än någon annan, alla sliter kopiöst i laglojalitetens namn. Respekt Janne Andersson, ytterst ansvarig för detta verk. Mäktigt också att se hur laget lyft under turneringens gång. Allt är inte destruktivt och defensivt, njutbar spelmässig briljans bryter emellanåt av så att åtminstone jag häpnar. Idag främst genom Ekdal, Toivonen och Forsberg. Den senare gjorde målet med hjälp av en schweizisk fot...tursamt ja, men inget att be om ursäkt för. Sa jag att backlinjen var fantastisk? Igen. Lustig, Lindelöf, Granen, Ludde A; snacka om kvartetten som stängde. I skrivande stund vet jag inte om Sverige får möta England eller Colombia i kvarten. Känns nästan som det kvittar. Eller fick jag hybris nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar