söndag 22 juli 2018

Över gränsen, Mr Olsson

Jag har alltid gillat Jonas Olsson i Djurgården. Hans hängivenhet, hans kompromisslösa spelstil, hans ledaregenskaper. Till och med hans lite udda pendelrörelse med passningsfoten gillar jag - låt vara att det ser avigt ut men Olsson hittar nästan alltid rätt adress. Mannen med Jesusfrillan verkar ha en äkta passion för fotbollen, inte för inte hade han sina bästa år i England där högsta ligan kan beskrivas som ett paradis för den hårdföre. Slut på hyllningarna. Idag gick min favoritspelare över alla gränser. I Djurgårdens segermatch mot Häcken (2-1 på stopptid) tog Jonas Olsson strupgrepp på Alexander Jeremejeff - tillbaka i Häcken från äventyret i MFF - vid en av flera konfrontationer duon emellan. Inte hårt, inte livsfarligt, kanske snarare ett "markerat" strupgrepp. Men illa nog, naturligtvis. Olsson slapp undan med gult kort, obegripligt varför. Jag skulle bli förvånad om inte det beslutet korrigeras i efterhand. Till lång avstängning. Minst tre matcher, eventuellt säsongen ut. Jeremejeff är förvisso en retsticka men (fejk)strypning förtjänar varken han eller någon annan fotbollsspelare. Det tror jag Olsson håller med om - vid närmare eftertanke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar