fredag 29 juni 2018

Fågellivet under attack

VM-fritt idag. Det ger mig tillfälle att skriva om något helt annat. Fågelliv t ex. Det är under hot här på Elinegård. Byggmaskiner drar fram, skövlar det sista av guds fria natur. I dagarna inleddes attacken på den återstående dungen - den där fåglar häckat, lagt sina ägg, byggt sina bon. Kajor, skator, måsar i skön förening. Eller oskön, om man råkar vara känslig för kraxande o dyl. Hursomhelst. Bort buskar och snår, bort alla fria markytor, ty nu skall här byggas en förskola. Hur det blir med de ståtliga kastanjeträden vet jag inte. Kanske får de står kvar. Det är där fåglarna gömmer sig just nu. När de inte flyger i panik över schaktmaskiner och jordfräsar. Jag skäms lite som människa faktiskt. Vá faan håller vi på med? Bygga bort djur & natur? För inte alls länge sedan var den här delen av Malmö "grön". Öppna fält, skogspartier, terräng, en och annan gård. Viltvänligt och djurrikt. Nu reser sig huskroppar i rasande takt, hela området är förändrat. Ja, människor behöver någonstans att bo. Ja, Malmö behöver bostäder. Jag är inte dummare än att jag begriper detta. Men djuren då? Fåglarna? Vem respekterar deras behov och intressen? Ingen, såvitt jag kan se. Hjärtskärande är vad det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar