tisdag 12 juni 2018

Välkommen, Nisse Pettersson

Nisse Pettersson. Det var så - eller något liknande - farbröderna hette när jag var barn. Men namn kommer tillbaka, ta t ex Sixten. Så hette min far, född 1916. Jag var länge helt övertygad om att det namnet gjort sitt. Ungefär som Sten. Eller Börje. Eller Åke. För att inte tala om Gösta. Men vad händer? Plötsligt går det en våg av Sixten genom bebis-Sverige. Kul, kul, min far ler kanske i sin himmel. Hur många kids som heter Nisse Pettersson nuförtiden vet jag inte, men en spelar handboll och det var dit jag ville komma. HK Malmö presenterade ju Fredrik Petersens efterträdare i dagarna. Det visade sig vara just han: Nisse Pettersson från Hammarby. 27 år ung och faktiskt en av mina favoriter i handbollsligan. Inte så mycket för namnet. Mer för hans uttryckssätt på planen. Diskret men duktig, skulle jag säga. Lysande utan att vara stjärna. Tvåvägsspelare, kapabel straffskytt. Bra för laget, helt enkelt. Och förhoppningsvis bra även för Simon Nyberg. Konkurrenssituationen på v6-positionen förändras ju i grunden: Fredrik P ansågs given och spelade i princip nonstop, Nyberg och Nisse Pettersson kan dela på jobbet och bli en bättre fungerande "match". Bara det nu inte blir förvecklingar när HK Malmö ska möta Hammarby. Nisse P:s tvillingbror Gunnar spelar ju kvar där, såvitt jag vet. "Lika som bär" känns nästan som en underdrift om Petterssonpojkarna. Kunde inte HK plockat båda?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar