lördag 23 juni 2018

Rå knock på tappert landslag

Sverige-Tyskland 1-2. Blytungt är bara förnamnet. Avgörandet i femte stopptidsminuten sedan olycklige inhopparen Durmaz orsakat en frispark vid yttre straffområdesgränsen. Ett makalöst skott av Toni Kroos och allt var förlorat. Horribelt. Hjärtskärande. Brutalt. Men - jag vågar knappt säga det: i någon mening rättvist. Tyskland var bättre. Tyskland är nästan alltid bättre än alla andra i fotboll. Maskinen som bara matar på, om så behövs i evighet. Ikväll med tio man under slutdelen, försvarsresen Boateng blev nämligen utvisad. Där och då tordes jag luta mig tillbaka i fåtöljen, nöjd och stolt över mitt 1-1-tips. Förresten skulle Sverige haft en straff i första halvlek. Varför knuffen på Berg i öppen målchans fick passera vet jag inte, vet någon? För att just Tyskland råkade vara part i målet? Nä, så konspiratoriskt lagd är inte ens jag. Eller jo, nästan är jag nog. Tapper match av Sverige i det stora hela, faktiskt mer framåt än tidigare. Fint mål av Toivonen, hårt arbete av alla. Dessvärre till ingen nytta, utom för hedern om den räknas. Nu krävs seger mot Mexiko för avancemang. Känns vanskligt, att resa sig från knockout är det svåraste som finns. Tyskarna å sin sida ångar väl på mot ett nytt VM-guld. Vem skulle bli förvånad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar