måndag 11 juni 2018

Öresundstågen dödar resglädjen

Jag gillar att åka tåg. När och om det funkar. När och om servicen är begriplig. Vilket händer ibland - och ibland inte. Senast igår hände det inte. Jag ska fatta mig kort. På väg hem från Småland skulle jag, via buss från Tingsryd, ta Öresundståget med slutdestination Köpenhamn från Ronneby. Avgång 18.08, beräknad ankomst till "min" station Hyllie ca 20.30. Det sket sig direkt. Tåget blev hängande i Ronneby, diffust varför. Lokföraren förmedlade olika besked i högtalarsystemet. "Mötande tåg". "Fel på signalsystemen längs spåret". "Värmen kan ha slagit ut tekniken". "Nu har jag klartecken men vi får gå på neddragen hastighet tills signalsystemen fungerar normalt vilket de förhoppningsvis gör bortom Bräkne-Hoby". Jag kan ta sånt, min toleranströskel är erkänt hög. Gränsen går ungefär vid Öresundstrafikens idé om hur man kompenserar förseningsdrabbade resenärer. Jag citerar här direkt ur högtalaranläggningen, så som det lät i höjd med Hässleholm: "förseningen medför att detta tågs ändstation blir Malmö Central. Ni som ska vidare mot Triangeln, Hyllie, Köpenhamn får byta till annat tåg". Jaha. Sjyst. Kompensera försening med ytterligare försening, det är ju för faan lysande. Jag konfronterade tågklareraren - heter det så? - som råkade komma förbi och jag tror ju inte det var därför, men i Lund basunerades ett sensationellt kontrabesked ut: "tåget går vidare från Malmö C som planerat, glöm tidigare besked". Där borde storyn varit slut, där kunde researrangören kommit undan med ett uns av heder i behåll. Men nej, Öresundstrafiken hade mer att ge. När tåget rullade in på Malmö Central rasslade det ånyo till i högtalaren: "Ja, mitt herrskap. Som vi meddelat går vi vidare härifrån mot Triangeln, Hyllie samt Köpenhamn. Men först måste vi göra ett uppehåll på 35 minuter så ni som har bråttom gör klokt i att söka avgångar från andra spår". Sällan har jag sett ett tåg utrymmas så snabbt. Själv gav jag fingret i ett slags meningslös avskedshälsning, kom inte på nåt mer relevant. Tog bussen till Hyllie. Avrundade med 3 km gång. Gick vilse. Nådde hemmet vid 23-tiden. Utmattad. Utsvulten. Man är 72 och borde veta bättre. Än att utsätta sig för Öresundstågen - utan att åtminstone ha ätit innan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar