söndag 30 augusti 2015

VM över - tills vidare

VM i friidrott är över. Fast inte riktigt. Dopingavslöjandena återstår. Nej, jag kan inte svära på att det kommer några - och om inte skulle jag knappast bli förvånad. Ingen ska inbilla mig att alla fuskare åker dit, så finmaskigt är inte dopingnätet. Revor finns, somliga slinker igenom. Detta är alltså inget hitte-på från min sida, friidrotten har ju skrivit sin egen tragiska vetenskap på senare år. Där efterlyser jag lite mer klarspråk från SVT:s i övrigt utmärkta kommentatorer...under VM fick de det nästan att låta som om Gatlin var den ende fuskaren i hela världen. Inte ett ord om att t ex den jamaicanska vinnaren av damernas 100 meter också varit avstängd för doping. Inget om den väldokumenterade vidden av problemet, inte vad jag kunde höra. Och inga reservationer alls inför övernaturliga prestationer i de pågående tävlingarna. Tvärtom. Kajsa Bergqvist la sig platt för holländskan som vann 200 meter på en "herrtid" - samtidigt som hon avfärdade de enda två damerna i historien som sprungit ännu snabbare som "orena" (blott den ena har fällts för doping). Att tvåan i den aktuella 200-metersfinalen sänkt sitt pers med 1,5 sekunder under innevarande tävlingssäsong fick också passera som vore det normalt. Vilket det inte är. Den löparen kom f ö från Jamaica, nationen som är överrepresenterad i statistiken över dopade sprinters. Men okej, på ett sätt förstår jag Bergqvist och den ungefär lika hurtige Gärderud. Man biter inte gärna sin egen födkrok, sin egen passion. På ett annat sätt förstår jag dem inte: båda har varit aktiva på friidrottens absoluta toppnivå, just därför borde just de kunna se skillnad på prestation och prestation. Möjligt att de gör också...när tv-kamerorna slocknat. För egen del följde jag VM:et, tro't eller ej, garanterat odopad. "Köpte" faktiskt det mesta rakt av, tyckte att svenskarna skötte sig bra. Mer eller mindre bra förvisso. Bengtsson, Sagnia och Ståhl allra bäst. Inga medaljer dock, det var heller inte att vänta. Och framöver får vi alltså se om prislistorna håller, sånt avgörs i laboratorium.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar