tisdag 11 augusti 2015

Timeout - i det gränslösa vansinnets namn

Två asylsökande eritreaner sägs ligga bakom det bestialiska dubbelmordet på mor & son på Ikea i Västerås. Omständigheterna är oklara, skuldfrågan inte avgjord. Men okej, jag tar timeout nu. Från mitt eviga försvar av en generös flyktingpolitik. Det innebär inte att jag överväger att byta sida för att bli SD-sympatisör eller liknande. Aldrig i livet. Timeout tar man tillfälligt. När ork och argument tryter, när verkligheten känns som ens värsta fiende. Min innersta övertygelse vill jag inte ge upp: människor är i grunden lika, varken ondska eller godhet bestäms av nationsursprung. Om t ex Sverige och svenskarna vore ett präktigt undantag hade vi ju inte haft nån Hagaman, nån Helénman, nån Englaman, nån Gryningspyroman, nån Serieskytt...ja, listan över vansinnesdåd som INTE har med svensk flyktingpolitik att skaffa kan göras hur lång som helst. Men som sagt. Slut nu i denna fråga - på obestämd tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar