torsdag 6 augusti 2015

Färdtjänst utan hjärta

Gomorron, Färdtjänst i Malmö. Respekt för ert jobb, för ert uppdrag. Rätt många Malmöbor behöver er, ungefär som en blomma behöver vatten. Sjuka, rörelsehindrade, olycksdrabbade, alla som inte kan ta sig ut av egen kraft; för dem är Ni själva nyckeln till liv. Tänker Ni på det? Tänker era chaufförer på det? Jo, de flesta gör nog, det är jag säker på. Cirka åtta gånger av tio funkar Färdtjänsten väl, dvs så som den är tänkt. Hämtning, lämning, någorlunda punktlighet, ganska ofta också vänligt bemötande. Men är åtta gånger av tio okej? Ursäktar det avvikelserna? De flagranta kränkningarna? Hjärtlösheten, den sociala inkompetensen hos somliga chaufförer? Jag tycker inte det. Senast igår kväll drabbades min bästa vän på ett hårresande sätt. I korthet som följer: hämtning i bostaden var beställd på ett givet klockslag, färdtjänstchauffören kom i förtid, min vän befann sig på toaletten med assistans av hemtjänstpersonal och behövde någon eller några minuter ytterligare för att bli klar. Då vände chauffören på klacken och körde därifrån - tre minuter före utsatt hämtningstid. Min vän blåstes rakt av på det han sett fram emot hela dan: konserten med Wiehe, en stund i det fria, ett upplyftande avbrott från den inrutade tristess som så lätt följer med skoningslösa sjukdomsöden. Hur kan en färdtjänstchaufför agera så? Är det i linje med reglementet? Hög tid för ett klargörande, Färdtjänst i Malmö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar