måndag 3 augusti 2015

Intresselobbyns snedsparkar

Då och då - och garanterat i Pridefestivaltider - dyker frågan upp: varför finns det inga bögar i elitfotbollen? Underförstått, inga som "kommer ut"? Förutom Anton Hysén då, division 1-spelaren som blev pionjär på området för ett par år sedan. Några efterföljare i det offentliga rummet har han alltså inte fått, till förtret för intresselobbyn. Själv är jag lite för dum och lite för gammal för att förstå frågans allmänna dignitet. Jag gillar god fotboll, alldeles oavsett spelares sexuella läggning. Jag tror heller inte att klubbar kartlägger sina spelares sexliv - eller att någon skulle diskrimineras pga just detta. Jag kan däremot tänka mig att fotbollsspelare generellt tycker som folk gör mest: sexualiteten är privat, inget jävla allmängods att skylta med i medierna. Men om nu frågan är så kittlande: varför är det alltid herrfotbollen som sätts under lupp? Varför inget om läget i damallsvenskan, i damlandslaget? Tänk om det är ungefär tvärtom där...hur intressant vore inte det på en jämförskala? Kom igen slaskmedia, snoka vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar