måndag 16 oktober 2023

Hämnden, hatet, hopplösheten

Frågor i en skrämmande tid. Är självförsvar hämndens alibi? I så fall: hur länge kan en hämnd pågå och fortfarande kallas självförsvar? Hur mycket mänskligt lidande krävs? Hur många dödsoffer? Sådana tankar kommer och går i min förvirrade hjärna - och anledningen är förstås Israels vedergällning mot Hamas på Gazaremsan. Om och om igen hör jag på tv: Israel har en odiskutabel rätt till självförsvar. Alla demokratiskt sinnade ”högdjur” säger det. Sveriges statsminister, Tysklands förbundskansler, USA:s president, företrädare för EU, dito för FN; alla, precis alla. Och ja, lilla jag instämmer. Annars vore jag inte klok - och minst av allt någon värdig representant för det där som brukar kallas ”vanligt folk”.

*. *. *

Det är graderna av självförsvar jag funderar över. Gränserna. Omfånget. Priset. När har Israel hämnats färdigt? Exakt när sätter någon - Biden t ex - ner foten och ryter ”nu räcker det”? När infinner sig besinningen? Något som kan liknas vid en ömsesidig strävan mot fred? Naiva frågor, jag vet. Parterna har haft 75 år på sig att ge och ta, kryssa och kompromissa för att mötas i samförstånd. Istället återkommande krigsutbrott. Terrorattacker. Fördömanden från omvärlden - till ingen nytta. Israel-Palestina verkar vara den eviga konflikten. Hatfylld, hjärtskärande, hopplös. Jag är för dum för att förstå varför, har nog läst för lite böcker i ämnet. Men jag vägrar tro att folket vill ha det såhär, inte på någon sida av gränsen.

*. *. *

Folkets företrädare däremot. De som manipulerat, kuppat eller kampanjat sig till den politiska makten. Där faller ansvaret tungt - på båda sidor. Om man nu får tycka så. Lättast är ju att ”odjursförklara” terrorstämplade Hamas, vilket Israels regering inte var sen att göra efter vansinnesattacken som utlöste pågående krig. Lägga all skuld där den hör hemma, ge hämnden frikort. Men leder ett sånt ställningstagande till fred? Till värdigt liv för civilbefolkningen i regionen? Och barnen? Vem tänker på barnen? Ingen, att döma av de bottenlöst tragiska bilder som förmedlas från ett sönderbombat Gaza. Ja, Hamas började. Israel svarade - men bör se upp: självförsvar gränsar lätt till självförnedring. 

*. *. *

Ikväll sitter jag och tittar på fotboll i tv. Belgien-Sverige i EM-kvalet, betydelselös match. Som bryts och avslutas redan i halvtid. Vansinnesdåd utanför arenan, eventuellt IS-relaterad terror. Två svenska fotbollssupportrar ihjälskjutna, gärningsmannen i skrivande stund på fri fot. Världen är en livsfarlig plats numera. Överallt och i alla sammanhang. Varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar