onsdag 14 april 2021

Ingen tråkstämpel över mållöst

Tre av matcherna i den utspridda allsvenska premiäromgången slutade 0-0. Med osviklig precision i mitt tv-tittande lyckades jag pricka in samtliga. Dock utan att det gjorde ont. Jag tillhör inte dem som räknar fotbollens underhållningsvärde i antal mål, 0-0 är blott ett resultat bland andra. Det s-k-a vara svårt att göra mål, det ska bejublas och beundras när eller om det väl sker. Tycker jag - och kanske alla tränare. Mållöst kan gömma så mycket: tur, otur, tillfälligheter, fulländad taktik, diskutabel taktik, bländande spel, skickliga målvakter, välorganiserade försvarslinjer. Och uddlösa anfall, förvisso. Men alltid 1 poäng i belöning. Bra att ha, bättre än ingen.

*. *. *

Självklart finns det tråkiga 0-0-matcher. Precis som 2-2 kan vara lågkvalitet, rent spelmässigt. För att inte tala om 4-0, rent spänningsmässigt. Mjällby-Varberg t ex var en tråkig 0-0-match. Mycket långtjong från Varbergs sida, ängsligt och trevande från Mjällby som av någon anledning bytte ut Löfquist i paus. Där försvann lagets ende kreatör. Örebro-Göteborg var däremot ganska underhållande - om man nu nöjer sig med det lilla. Örebro hade f ö hela fyra ex-MFF:are (på olika nivåer) i startelvan. Romain Gall var en; i MFF tog han knappt en plats i U-laget, i ÖSK är kravbilden tydligen en annan. Skönt att inte alla tränare är stöpta i samma tänk.

*. *. *

Bäst av de tre 0-0-matcherna var den jag såg i måndags kväll. Kalmar-Östersund alltså. Kalmar var helt överlägset i första halvlek, borde egentligen avgjort då. Men något ”borde” finns liksom inte i fotbollen, målen måste göras av egen kraft. Där brast det för Kalmar. Östersund blev jag inte riktigt klok på. Utspelat och vilse första 45, men sen! Uppryckningen efter pausvilan var så imponerande att man frestas damma av klyschan om ”ett nytt lag”. God underhållning i det stora hela, delad pott ändå okej med tanke på matchutvecklingen. Får jag slutligen nämna en Arlövsplanta? Tack. Killen heter Elias Olsson och fyller 18 i dagarna. Backlinjespelare i Kalmar, vänsterfotad, ytterst lovande. Och som sagt, fostrad i Arlövs BI. En ny Pontus Jansson i vardande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar