onsdag 7 april 2021

Avstånd, avstånd, avstånd, amen

Hörde om ett äldre par på den skånska landsbygden som fått andra coronasprutan. Han 90 plus, hon en bit över 80. De kände sig befriade. Lättade, lyckliga. Efter ett år enligt ”boken” skulle de äntligen få umgås  med nära & kära. Barn, barnbarn, barnbarnsbarn. Knappt hann paret tänka tanken klar förrän vårdcentralen ifråga så att säga återställde ordningen: ”nu glömmer vi inte det här med avstånd även i fortsättningen”. Nä, detta är tyvärr inget hitte-på. Detta är det nya normala: ta två sprutor, lev som du fått noll. Sanna mina ord: människor kommer att dö i sorg och saknad efter livet.

*. *. *

Så här års ska man egentligen tippa fotbollsallsvenskan. Avstår. Har tappat lusten. Surnat till. Pallar inte att det oslagbara folknöjet ”gå på match” blivit förbjudet. Tv? Sitter vi på kåken, eller? Är vi alla frihetsberövade? Publikförbudet slår f ö igenom även i tv. Hur kul är det, handen på hjärtat, att kolla fotboll med pappersdockor på läktarstolarna? Ingen sång, ingen stämning överhuvudtaget. Okej, möjligen bättre än ingenting men inte mycket. Vem ser förresten fulla arenor framför sig någonsin? Minns vårdcentralens visdomsord ovan...

*. *. *

För intresseklubben kan jag berätta att läkningen av mitt opererade öga nog går åt rätt håll nu. Ja, jag måste gardera med ett ”nog”. Resan har varit skakig, från och till smärtsam, ibland plågsam. Senast påskafton fick jag åka in akut. Trycket rusade mot ohälsosamma höjder, men sänktes sedan successivt genom små justeringar och något tillägg i medicinlistan. Jag är trygg med vården, trygg med läkarna. Rakt av imponerad. Att jag rent allmänt mått betydligt bättre än såhär rår liksom inte ögonkirurgerna för. Det beror på min ålder och mitt leverne. Saker som jag själv ansvarar för fullt ut.

*. *. *

Det var ett jäkla tjafs om allsvenskan. Svag i anden ger jag mig, annars kan man bli kallad bittergubbe. Men bara ett litet halvtips, inget storvulet komplett. Häcken tar guldet. Någon gång måste ju rimligen vara den första. 2. Djurgården. 3. MFF. Östersund och Kalmar åker ur, Sirius får kvala. Mjällby? Knappast 5a som i fjol, snarare runt 10e plats. Gott nog som avstånd betraktat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar