tisdag 30 juni 2020

Sådan tränare, sådant lag

Varberg tvåa i allsvenskan! Räck upp handen, alla som såg det komma. Okej, fyra omgångar spelade och fyra av 30 är knappt ens en fingervisning. Men så länge det varar är det omåttligt kul. Vi snackar ändå dödsdömd nykomling, förmodad slagpåse. Visa mig den expert som inte haft Varberg på nedflyttningsplats i förhandstipsen. Jag hade det inte - men så är jag heller ingen expert, bara en ordinär fotbollsnörd. Ungefär som Joakim Persson, höll jag på att tänka. Nä, inga sådana liknelser. Men visst skiljer han sig från mängden, Varbergs tränare. Rak, rolig, respektlös...och minst vältalig av alla i den allsvenska tränarfamiljen. Ett undantag snarare än ett typexempel. Jag tror Persson är perfekt för just Varberg, inte lika säker på att han lyckats i t ex MFF. Det vore nog som att sätta bocken i kloster, eller kufen på kamrersposten. Vissa tränare gör sig bäst i de jordnära miljöerna - där allt finns att vinna, inget att förlora. Ska bli spännande att följa Varberg och Persson framöver. Smekmånaden lär snart vara över, andraplatsen ett vackert minne. Men håller man sig kvar är redan det en prestation som - i beaktande av förutsättningarna - gränsar till bragd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar