lördag 27 juni 2020

Det såg jag inte komma...

Jag satte bestämt IFK Norrköping på sjunde plats i mitt allsvenska förhandstips. Det var dumt gjort, vågar jag påstå redan nu. Ett lag som inleder med fyra raka segrar blir inte sjua i slutänden. Så rund är inte en fotboll. Norrköping har dessutom imponerat stort både spel- och siffermässigt: 13-4 i total målskillnad, inklusive utklassningsvinster mot lag som AIK och Djurgården. Drygt tre mål i snitt, det var väl så ungefär Hammarby ”höll på” i fjol. Utan att dock vinna allsvenskan. Försvaret dög inte, baklängesmålen blev för många. Där är Norrköping bättre rustat, även om det kanske inte syntes just idag. Östersund tilläts göra två mål, ledde också 2-1 innan klasskillnaden gav utslag. Tre snabba i slutet, 4-2, tre nya Norrköpingspoäng. Ruggig anfallskraft, iskall effektivitet. Hur jag kunde tro att sex allsvenska lag skulle vara bättre än detta IFK Norrköping vet jag inte, i skrivande stund känns ju tipset onekligen lite genant. Å andra sidan: snart öppnar det s k fotbollsfönstret. Lag kan bli sönderköpta, förutsättningar förändras radikalt. Slutligen noterar jag att MFF i händelse av förlust i morgondagens bortamatch mot AIK kommer att vara akterseglat av Norrköping med sju poäng. Det skojar man inte bort ens med 26 omgångar kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar