fredag 19 juni 2020

Tankar i midsommartid

Vaknade i morse av vad jag trodde var en flygkrasch. Så var det inte, tack och lov. Bara åska. Förmodligen med ett blixtnedslag hyggligt nära mitt sovrumsfönster. Otroligt vad det kan låta när vädersystemen får frispel. Men apropå krasch. Vad ska man säga om HIF:s inledning i fotbollsallsvenskan? 0-7 på två matcher. Och då har man mött lag som Varberg och Kalmar. Visst, 28 omgångar kvar, för tidigt att dra slutsatser. Men det skulle förvåna om inte HIF snart nog gör som HIF brukar: kickar tränaren. Om nu inte Olof Mellberg gör en Henke Larsson. Dvs stiger av självmant. Märkligt hur vissa klubbar lyckas sjabbla bort arbetsro och harmoni, år efter år. Mitt ”eget” Mjällby såg väldigt stabilt och harmoniskt ut i fjol. Men det var då, när tränaren hette Milojevic och lagbygget var sammansvetsat kring en vinnande spelmetodik. Motståndet lättare förstås; skillnaden mellan superettan och allsvenskan är stor, det kommer man inte ifrån. Undrar ändå om inte Mjällby tänkte fel när man valde att inte tillmötesgå Milojevic’s löneanspråk, för att hellre lägga större pengar på en hel rad av spelarköp. Och samtidigt rekrytera en ny tränare från damallsvenskan. Jag har sett Mjällbys båda matcher och är inte förvånad över facit: noll poäng, noll gjorda mål. Laget ser redan lite vilset ut, löst hopplockat liksom. Skickliga killar var för sig men inget fungerande kollektiv. Nästan tvärtom mot hur det var under Milojeviceran. Men som sagt, inga slutsatser. Däremot ber jag att få önska en Glad Midsommar. Sill & nubbe på er, gott folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar