söndag 2 juni 2019

Fel straff, rätt vinnare

Liverpool-Tottenham 2-0. Vet inte om domaren - i likhet med mig - tyckte lite synd om Liverpool. Jag menar, för lagets öde i ligaspelet hemma i England. 97 inspelade poäng, en enda förlust på 38 matcher...det ska inte gå att bli tvåa på ett sånt facit. Men det blev Liverpool. Manchester City fick ihop 98 poäng - trots fyra förluster. För den oinvigde måste detta låta som ren mystik, vi fotbollsnördar vet vad det handlar om: trepoängsregeln. Som infördes runt 1990, om jag minns rätt. Dessförinnan gav seger två poäng. Med trepoängsregeln uppstod en kryssfälla, kan man säga. Dvs två förlorade poäng i förhållande till seger. Liverpool hade sju oavgjorda matcher i ligan, Man City blott två. Helt utslagsgivande. Med tvåpoängsregeln hade Liverpool slutat på 67, Man City på 66. Nog av. Och seriöst tror jag inte det var därför den slovenske domaren inledde Champions league-finalen med att skänka Liverpool en straff. Efter 25 sekunder! För att en boll från nära håll träffade Tottenhammittfältaren Sissoko i bröstet och därifrån rullade ner mot handen. Ja, det var säkert en lättare beröring. Ja, domaren kan säkert den moderna regelboken bättre än jag. Men ingen ska inbilla mig att Sissoko - eller vilken annan normalbegåvad fotbollsspelare som helst - gör sig skyldig till avsiktlig hands 25 sekunder in i en CL-final. Situationen som sådan var harmlös, "förseelsen" kom ur ingenting. Fotbollens bästa regel, menar jag, är den oskrivna: hellre fria än fälla. Den borde domaren tillämpat här. Annars kändes det okej att Liverpool vann, CL-titeln var en välförtjänt clou på en enastående säsong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar