söndag 23 juni 2019

Fotbollen VAR bättre förr

Nej, min själ. Nu måste jag säga de där orden jag lovade mig själv att aldrig säga som pensionär: det var bättre förr. Jag menar i fotbollen. Då när domar'n dömde. Fel eller tveksamt ibland, alldeles rätt oftast, efter personlig övertygelse alltid. Sen kom VAR. Fyra extradomare som sitter i slutet rum och kollar på video. Uppkopplade till domaren ute på planen. Allt för att ta rättvisan bortom det mänskliga. Dvs eliminera begreppet bedömning och göra fotbollen till en robotsport i millimeterträsket. Ikväll på VM drabbades Kameruns damer skoningslöst i matchen mot England. Först när Englands 2-0-mål underkändes för offside - men kort därpå godkändes efter att VAR-gänget gjort domaren uppmärksam på att hennes ögonblicksbeslut nog var...håll i er nu...fel. Sedan när Kamerun reducerade till 1-2, fast då tvärtom. Domaren godkände målet, VAR underkände. Och matchen var definitivt körd. Scenerna som följde var inte vackra, men jag förstår kamerunskornas ursinne. Punkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar