onsdag 26 juni 2019

Brutal sorti för bästa laget

Jaha. Så försvann även det mest sevärda laget ur damernas fotbolls-VM. Jag talar om Japan. Inget annat lag har varit i närheten av japanskornas tekniska briljans. Deras bollbehandling, deras kvickhet, deras kreativitet...eller för den delen deras ineffektivitet. Det senare ett aber förstås, och en av anledningarna till att Japan haft lite svårt att få resultaten med sig. Det finns fler: motståndarnas fysiska övertag kanske den mest iögonfallande. Inte minst i gårdagens ödesdigra åttondel mot Nederländerna. Skulle gissa att det skiljde minst tio kilo per spelare i respektive lag. Nånstans måste sånt ha betydelse, inbillar jag mig. Tungvikt slår ju lättvikt, kraft trumfar ofta finess. Fast igår borde det inte fått ske. Japan var så mycket bättre än Nederländerna rent fotbollsmässigt, andra halvlek snudd på utspelning. Men 1-1 stod sig, matchen såg ut att gå mot förlängning. Då grep domaren in. Igen. Lika känslokallt och spelförståelsebefriat som tidigare i detta katastrofala VM. Hands min själ! I Japans straffområde! Där holländskorna för en gångs skull var på besök. Jodå, ett skottförsök gjorde att bollen rammade en japanska över armen, det kunde vilken fubbick som helst se. Men var faan skulle olycksfågeln göra av armen? Kapa den? Svårt på bråkdelen av en sekund. Och den gamla fina regeln om huruvida boll söker arm eller tvärtom, vad hände med den? Borttagen till förmån för godtycke? Förresten. Var var VAR i det här fallet? Okej, tydligen rörande överens med matchdomaren. Själv stängde jag tv:n direkt efter straffen. Hela mitt fotbollsintresse är under hot nu, känns det som.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar