lördag 26 mars 2011

Tal som väckte minnet av en hedersman

Såg och hörde Håkan Juholts linjetal på S-kongressen. Det fick mig att tänka på - Ivar Petersson, legendarisk Sydistypograf. Ivar P sa alltid om välartikulerade män - eller för den delen om ordbajsare i största allmänhet - att de var "bra pratare". Till och med om mig sa han det...närmre bestämt sedan jag orerat osammanhängande om gud vet vad i samband med något av Sydistypografernas alla sjöslag på Köpenhamnsbåtarna under 60- och 70-talen.
Ivar P var till åren kommen redan då, pensionerad sedan länge men ständigt inbjuden som hedersgäst vid festliga tillfällen. För oss pågar blev han nästan lite idol, en generös och godhjärtad man att verkligen se upp till. Sa Ivar att man var en bra pratare kändes det som kungsord, typ. Inbiten sosse var han förresten också men det var å andra sidan alla knegare förr i tiden.
Ivar P hade garanterat sagt bra pratare om Håkan Juholt, slog det mig alltså idag.
Nu får väl jag säga det i hans ställe - och det gör jag mer än gärna.
Huruvida Juholt är en bra ledare återstår däremot att se.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar