tisdag 15 mars 2011

En lärdom jag gärna varit utan

Idag fick jag lära mig vad "snabbsänka" betyder, i alla fall på Fosietorps vårdcentral i Malmö. Det betyder en dryg timmas sittning i väntrum - utan att det händer ett förbannat skit.
Nummermarkören vid taket visade "93" när jag slog mig ner, ditremitterad av läkaren jag dessförinnan besökt (med ryggsmärtor jag inte skulle önska min värsta fiende). Snabbsänka var angeläget, tyckte läkaren. För att kolla av allmäntillståndet, liksom. Eventuella tecken på infektion eller inflammation visar sig tydligen i sänkan...om jag fattade saken rätt.
Nåväl. Jag fick nummerlapp "00" och det lät ju betryggande. Sju före bara. Kanske en halvtimmes väntan, max tre kvart. No problems. Trodde jag, aningslösare än nånsin.
Det tog en halvtimma innan Dörren till Rummet överhuvudtaget öppnades.
"Nummer 94", ropade sköterskan.
"Han har gått", sa damen med nummer 95 och reste sig för att gå in i korrekt kronologisk ordning.
I samma ögonblick kom emellertid någon med "röd lapp". Röd lapp betyder förtur och undfägnas den som ska tillbaka till doktorn direkt, dvs där sänka eller annat tas under pågående besök. Vid avslutat läkarbesök, som i mitt fall, gäller vanlig nummerlapp och s a s öppen väntetid.
Insåg jag då, när 95:an så vackert fick sätta sig igen.
Själv gick jag ut för att ta ett lugnande bloss (ajabaja, utanför en vårdcentral). Där stötte jag snart ihop med nr 98 - en uppgiven man, på väg hem. När jag sedan tittade in en sista gång stod nummermarkören fortfarande på 94, numret som bokstavligt talat alltså utgått för länge sen.
95:an satt kvar och många med henne (jämte en ständig tillströmning av "röda lappar"). All respekt för människor med sådan uthållighet, önskar nästan att jag varit en av dem. Respekt också för vårdcentralens befintliga personal, jag tror ju inte att de själva valt att vara alldeles för få.
Kanske gjorde jag alla parter (utom mig själv möjligen) en tjänst genom att avvika. Logiskt sett bör det ju ha påskyndat flödet för övriga. Men kom inte till mig och snacka om SNABBsänka.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar